'Ik kan wonen' 1958

  



Dit boek: 'Ik kan wonen' is van 1958.                          

Onze dochter Linde kreeg ooit een serie van deze boeken toen ze 18 werd.

Samen dacht ik met 'Ik kan huishouden' en 'Ik kan koken'. 

Ik mocht dit deel van haar lenen.

Omdat ik zo van wonen hou....

Een mooi gebonden handboek met een hele leuke omslag met een foto van een jong stel dat aan het schuiven is met jaren 50 meubeltjes in een maquette.
 
Voor mij (ik ben zelf uit 1959) is dat echt 'Smullen' met een hoofdletter:
De 'Goed wonen' tijd met Nederlandse fabrikanten zoals Ploeg en Pastoe,
met frisse kleuren, elegante tijdloze ontwerpen met een bescheiden uitstraling.
 
 
 
Het was in de tijd van woningnood, en ver voor Ikea
het boek staat vol meubels die je uit kunt klappen en schuiven,
zoals dit uitklapbed en de wastafel achter schuifdeuren.
 
 
 Helemaal leuk wordt het met plattegronden uit die tijd!
 
 
En dan met de bijbehorende aanzichten erbij.

Wat me vooral bevalt is de ruimtelijkheid en dat het allemaal lekker leeg is,
mensen hadden nog niet zoveel onnodige zooi en apparatuur. 

 
En ook de schattige tekeningentjes zoals deze hierboven.
 
- Het leek zo eenvoudig toen -
sorry, ben in een nostalgische bui....


 

3 opmerkingen:

  1. Hallo Jacquelien, elke dag lees ik je stukjes,altijd leuk! Maar nu ga ik even reageren, de indeling van de woning is precies zo als mijn oom en tante in Groningen hadden, grappig om dat zo te zien!
    groet Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij was de ene kamer heel herkenbaar met de divan en het lange buro dit had mijn vader indertijd voor mij gemaakt. Het was wisselend of de woningen volstonden hing ook vaak af van krijgertjes de hoeveelheid kinderen enz. Bij mijn ouders was het behoorlijk leeg. Je had niet zo veel spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige meubels! Zo jammer dat die nu volstrekt onbetaalbaar zijn geworden.... En inderdaad: kamers waren leeg v.w.b. de meubels etc, maar natuurlijk véél voller met mensen! (Ik denk altijd als ik om me heen kijk: ik woon alleen, in een huis wat oorspronkelijk bedoeld was voor een gezin - mijn vorige huis was voor mij en mijn inboedel op den duur vrij krap, maar was in '54 gebouwd voor een gezin van drie of vier.....)

    BeantwoordenVerwijderen