Vergelijkend onderzoek...




Ik zit verliefd naar deze prachtige plaatjes te kijken!
En als ik mijn hoofd naar rechts draai zie ik onze 'tuin'....
Onze hortensia's zijn helemaal verdroogd, verbleekt en zielig.
Ons gazon is overleden. Het is niet meer. 
Het is een dorre gele kweek en stro bende. 
Meer kan ik er niet van maken.

Hier in de Achterhoek is het droger dan in het westen.
En warmer, zegt mijn dochter die in Den Haag woont.
Het heeft hier al heel lang niet meer geregend 
en de tuin met drinkwater sproeien is 'not done'.
Een vriendin heeft een terras met kuipplanten 
die ze wel water geeft, maar ze haalt het water uit de gracht.
En dan mag het...

Wim en ik vieren eind van de maand 
onze trouwdag en verjaardag.
Maar no way dat we dat feestje thuis geven.
De 'tuin' is gewoonweg te deprimerend.
Maar wat moeten we dan met ons partijtje? 

Mijn plan is nu om elke avond dat Wim vrij is
op pad te gaan voor een vergelijkend onderzoek 
om uit te zoeken welk terras het koelste is, 
met schaduw en een windje liefst aan de IJssel.
Daar proeven we dan een koud biertje of een glaasje wit.

Hoeven we gelijk even een paar uur
niet meer naar die woestijn thuis te kijken...

Een hele fijne dag gewenst
met hopelijk een paar druppels regen.



3 opmerkingen:

  1. Lieve Jacquelien, toch vind ik het niet kunnen dat jij je tuin niet mag verzorgen. De tuin is toch ook een levend iets? Ik vind zelf dat een mens dan minder moet douchen of de wasmachine die ook met drinkwater gevuld wordt minder moet gebruiken. Tot de machine vol is. En dan mag je van mij heus wel water geven. Ik vind dat oprecht. De boeren moeten hun oogst toch ook redden? En dan maar geen auto wassen ok. Maar je planten??? Ik sproei mijn tuin echt af en toe en geef de kuipplanten water. Het is inderdaad beter als je uit de gracht kan halen of uit de sloot, maar als dat niet zo is dan zijn er nog andere maatregelen zoals ik die hierboven beschrijf. Ik probeer op mijn manier water te bezuinigen altijd al en met deze hitte helemaal, maar mijn planten dood laten gaan? Maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk, een gazon vind ik ook nog wat anders. Maar de prachtige hortensia's dat vind ik te gek als de overheid of gemeente dit eist. Laat iedereen eerst zelf maar eens naar zijn overdreven watergebruik kijken voordat de gemeente deze eisen stelt. Sommige mensen douchen ik weet niet hoelang, ik spring onder de douche en praktisch gelijk uit. Anderen hebben een afwasser die ook veel gebruikt. Ik niet. Sterkte met alles, in jouw geval vind ik het helemaal erg voor je. Het is niet opbeurend in jouw omstandigheden als je naar die zielige hoopjes kijkt. Die verdienen dit niet het is ook leven. Luister naar jezelf. Als je het wel wilt doen doe je het. Als je vindt dat je het niet moet doen, maar dan ook echt vanuit jezelf doe je het niet. Liefs

    Carola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carola,
      dankjewel voor je reactie. Ik begrijp wat je wil zeggen. Maarre... ons gazon is echt ten dode opgeschreven. Daar valt niets meer aan te sproeien. Overal trouwens hier in de Achterhoek. En met nog meer warmte op komst is het gewoon niet anders. Ik probeer me er niet meer aan te storen. Maar feestelijk is anders! Fijne dag, Jacquelien

      Verwijderen
  2. Mijn vader zaliger zei dan: Ach de natuur herstelt zich zelf. Na regen komt zonneschijn. Na zonneschijn komt regen. Over twee weken zitten we vlakbij Doetinchem. Hoop dat er nog een beetje zomer overgebleven is en tegelijkertijd dat het ook wat regen geeft.
    Wij zitten te denken om onze tuin aan te passen aan het warme/hete weer van de laatste jaren. Wat dacht je van een cactus oase (grapje)

    Groet,
    Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen