What's in a name?


Gisteren belde mijn vriendin Ingrid. We kwamen te praten over mijn Wim die maar weer eens - voor de zoveelste keer - Henk was genoemd. Zomaar, ook en vooral door mensen die heel goed weten dat hij Wim heet, is hij al een keer of veertig in zijn leven ineens, in een onbewaakt moment, min of meer gedachteloos, aangesproken met Henk. 

Wim is tot de conclusie gekomen dat hij blijkbaar een echte 'Henk' is. Wat dat dan toch ook maar zou kunnen betekenen. Misschien door de alliteratie met zijn achternaam? Henk van Heeringen? We weten het niet. Alleen maar dat het steeds opnieuw weer gebeurt, en het is altijd Henk, nooit Kees of Jan. 


Henk is ook een prima naam. Met een betekenis die er mag zijn:


Maar datzelfde geldt eigenlijk ook voor de naam Willem.

Mijn vriendin zei dat ze een lied kent dat heet 'They call me Hank'
Ze stuurde het me even later via de app. We gingen luisteren en het gaat over een man die Bill (ook een afgeleide van William) heet en Hank wordt genoemd. Wel erg toevallig he?
Kijk dat vinden wij nu leuk! En het is een lekker liedje. Even luisteren? klik hier

PS Mijn vriendin Ingrid heeft zelf een man die Henk heet. Jaren geleden wilde Wilders de 'gewone' Nederlander benoemen en had hij het over Henk en Ingrid. Dat vond mijn vriendin echt niet voor te lachen. We kregen daarom in die tijd nieuwjaarskaarten die ze ondertekende met Ingrid en Henk, gewoon vanwege de ongewenste associatie met Wilders. En dat terwijl ze normaal gesproken nooit met haar eigen naam begint als ze het over haar en haar Henk heeft. Inmiddels horen we niet meer zoveel over Henk en Ingrid van Wilders en heeft ze deze volgorde voor henzelf weer in ere hersteld. 

Haar Henk wordt volgens mij nooit Wim genoemd. Het is wat...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten