Kom maar op met die lentedagen!

 


Christiane Pflug

'Keukendeur met Ursula'

!966

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.


Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

De buitendeur van deze keuken
staat wagenwijd open naar het balkon.
Buiten is het wit, de sneeuw op de daken,
er schijnt een heel bleek winterzonnetje.
'Doe die deur dicht, het is koud'
was wat ik het eerste dacht.

Maar als ik beter kijk zie ik
in de spiegeling van deze deur,
- wat eigenlijk helemaal niet kan, maar
dat is de vrijheid van de kunstenaar -
een meisje zitten lezen en
de bomen staan in blad.

Een beetje alsof je de lente
die er aan zit te komen
alvast in beeld hebt.

En zo denken we toch allemaal wel eens
als we genoeg hebben van de kou, de wind en de regen.
Kom maar op met die lentedagen!


1 opmerking: