Nieuw van oud: een circulaire schutting vol leven!



Wie een tuin heeft, ziet vanuit zijn luie stoel vaak allerlei onderhoudsklusjes. De schutting staat op instorten. 'Die moet er helemaal uit en afgevoerd worden', denk je. 'Kijk hoe scheef hij staat, en daar, die losse planken'. Dichterbij voer je een kleine inspectie uit. Eigenlijk zijn het vooral de palen en onderste planken die slecht zijn. Valt de rest van de schutting te hergebruiken?

Dat dachten wij ook. Wij, dat zijn Maarten Mulder en Nico Langeveld. Met ons bedrijf Buurjongens maken we schuttingen met ruimte voor natuur. Door plantenvakken erin op te nemen bijvoorbeeld, of voedertafeltjes of insectenhotels. Zo proberen we de biodiversiteit in tuinen te vergroten.

Het ontwerp is een combinatie van oud en nieuw hout. Het nieuwe hout vormt een solide frame, daartussen komt het hout dat een tweede leven krijgt. Als zo’n 'tweedekansplank' eerder vergaat dan andere, is hij eenvoudig te vervangen – zelfs zonder te schroeven.

Dat is iets waar mensen echt op zitten te wachten: Gemak, flexibiliteit en een product dat helpt om met zijn allen minder nieuwe grondstoffen te gebruiken.



Je kunt afwisselen met open en dichte delen.

Je kunt een voederplankje in je schutting opnemen.

Losse elementen toevoegen.

Verrijdbaar kan ook.
Ook leuk voor op een balkon!



2 opmerkingen:

  1. JAA! Ik zag een keer zo'n schutting in een openbare tuin, bij Nunspeet denk ik - en was soort van verliefd. Mmm - verliefd op een schutting, wat zegt dat over mij? IK VIND 'm leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is prachtig volgens mij een keer bij dutch design gezien

    BeantwoordenVerwijderen