'Kijk, zo wonen wij!'


Een nieuwe aflevering in de fotorubriek:
'Kijk, zo wonen wij!'
Het is een serie woonportretten
waarin bewoners in een interview al mijn woonvragen beantwoorden,
en het goed vinden dat we komen binnenkijken en foto's maken.
Gewoon zoals het is!
Ter inspiratie van iedereen die - net als ik - ook graag fijn woont
en wel eens wil zien hoe anderen dat aanpakken...

Deze keer mogen we binnenkijken bij Dineke,
een leuke, actieve en creatieve 65-plus-ster.
Ze houdt van reizen, lezen, wandelen, erop uit gaan, muziek,
naar de film gaan en gezelligheid met familie en vrienden.   



Hoe lang woon je hier al? En hoe bevalt het?
Dineke: 'Ik woon hier nu zo'n anderhalf jaar. 
Dit huis staat in een gezellige, rustige straat, vlakbij de stad.
Ik ben blij dat er een klein tuintje bij zit en ook nog een balkon.
Het huis heeft nog wel wat oude karakteristieke elementen.  
Het heeft glas-in-lood-schuifdeuren, een erker, een kelder,
granito vloeren in gang en keuken en een grote zolder.'

Heb je er veel aan gedaan?
'Het huis is lang als kamers verhuurd geweest. 
Ik heb het nu echt goed op kunnen laten knappen.
Beneden zijn de wanden en plafonds gestuukt, 
er is een nieuwe keuken en badkamer gekomen en
de wc's beneden en boven zijn helemaal vernieuwd.
Een keukentje boven is nu een was/strijkkamer.
Alles is geschilderd, overal is dubbel glas gekomen
en er zijn extra zolderramen bij geplaatst.'   


'De keuken heb ik neutraal en een beetje tijdloos gehouden.
De grote kast rechts naast de buitendeur is heerlijk praktisch,
dat heb ik zo gezien bij buren en vond ik een supergoed idee.'

Vanuit de keuken zie je de witte schuur en rechts daarvan is een terrasje.

Tegenover het aanrecht is plek voor de koffiezetter enzo.

De witte neutrale keuken wordt vanzelf gezellig met wat kleurrijke spulletjes.

 Terug kijkend vanuit de keuken naar de gang.
Links is de deur naar de achterkamer.
De deur naar de voorkamer is dichtgezet
en biedt plaats aan een hal tafeltje.
Rechts zijn de deuren naar het toilet en de kelder.

 In de voorkamer valt vooral de hele brede lichte erker met het daglicht op. 
Het is een fijne ruimte waar Dineke lekker op de bank kan lezen en tv kijken.

Dineke: 'De paarse stoel naast dit kastje zag ik ooit bij de kringloop.
Hij was me opgevallen, ook vanwege de mooie stoffering.
Een paar dagen later ging ik kijken of hij er nog stond.
Toen dat zo was, was hij voor mij.'



Op het schouwtje kan Dineke van alles neerzetten. 
Zo staan hier bloemen, een ienieminie vrijheidsbeeldje met wat schelpen, 
een spiegel, een boeddha en een ronde bol-lamp gewoon naast elkaar.


Dineke: 'Dit is mijn favoriete plek om in de avond tot rust te komen.
De bank komt van marktplaats, het schilderij is van een goede vriend.'

'In de achterkamer staat de oude piano uit onze familie.
Die wilde ik toch maar niet weg doen en is meeverhuisd.'


'In deze kamer staat mijn tafel waar ik heel graag aan zit.
Ik had in mijn vorige huis ook een prikbord bij de tafel, 
dus die kwam er hier toen als vanzelf ook weer.
Ik zit hier graag, lees er de krant, drink mijn koffie.
We houden hier etentjes en ik rommel er wat op mijn i-pad.
Er mag ook van alles liggen waar ik mee bezig ben.'

Tijdens mijn bezoek bracht een vriendin van Dineke een kleine 
zwarte madonna,die een plaatsje kreeg bij de bloemenvaas.
De doos op tafel bleek een cadeautje te zijn met glazen buisjes en
wat bloemetjes die even later samen mooi boven de piano hingen.


Dineke: 'Links naast de schuifdeuren heb ik deze kast laten maken.
Daar kan ik van alles in zetten wat ik leuk vind om tegen aan te kijken.'



'Deze vrouw heb ik ooit eens geschilderd.'


Deze kamer heeft openslaande deuren naar het tuintje.

'In mijn tuintje heb ik ook een terrasje, maar als ik alleen ben 
ga ik altijd om het hoekje in dit simpele plastic stoeltje zitten. 
Daar voel ik me beschut en pak ik elk zonnetje mee.'


Achterin de tuin is een klein stukje overdekte veranda
Leuk omdat je het niet gelijk ziet vanuit het huis.

Dineke houdt veel van alle bloeiende planten 
en heeft ook overal in huis bloemen staan.

Vanuit het achterste deel van de tuin kijk je hier terug naar het huis.



 De slaapkamer met de balkondeuren is heerlijk ruim en stil.
Er zijn zoals overal hier in huis vaste kasten.

Hoe kies jij je kleuren in huis?
'Ik houd gewoon van heel veel verschillende kleuren.
Een beetje zoals mijn sjaals die aan de kastdeur hangen.
Gewoon veel kleuren door elkaar. Niet teveel uitgezocht... '

'De nieuwe badkamer is ook simpel en functioneel.
En vooral niet te vol.'

Hoe opgeruimd ben je? 
'Ik houd van opgeruimd en orde.
Ik woon alleen en heb graag mijn zaakjes onder controle.
Ik kan meestal alles goed vinden en zorg dat het overzichtelijk is.' 

Wat zou je redden bij brand?
'Niks. Alleen mijn tas met mijn telefoon en mijn pasjes en zo.
Alle foto's en papieren staan veilig ergens in de 'cloud'.
Ik heb wel spullen die al een heel leven met me mee reizen.
Daar ben ik ook heus wel aan gehecht. 
Maar niet zo dat ik er last van zou hebben 
als ik het kwijt raakte en alles nieuw moest kopen.'


Heb je wel eens een miskoop?
'Nou, deze lamp, de Constanza, vond ik al jaren prachtig.
Maar in deze nieuwe uitvoering met led licht is hij veel te fel.
Ik was ontevreden over het nare licht en toen ging hij toen ook nog stuk. 
Ik ben in afwachting van een nieuwe in de oorspronkelijke uitvoering. 
Hij staat nu zo lang op zolder, dan hoef ik me niet te ergeren.'  



Op zolder staat nog meer moois opgeslagen.
Zoals dit mooie stilleven met de vaas en de theepot.

Dineke: 'Op het moment schilder ik niet veel meer, 
maar ik heb nog alle benodigde spullen in huis, 
dus als ik heel veel zin krijg kan ik gelijk aan de slag.
Feit blijft wel dat ik niet genoeg wandruimte heb 
om al dat eigen werk een plek te geven.' 


Heb je nog een 'fijn wonen'tip?
'Probeer je te omringen met spullen waar je van houdt!'

'Merken en design zeggen me echt niet veel.
Ik koop net zo lief iets zesde hands of bij Ikea.
Als ik me er maar op mijn gemak bij kan voelen.'

Je kunt goed aflezen dat dat goed gelukt is.
Dankjewel Dineke dat we in je fijne huis mochten kijken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten