Koolhydraatarm eten.


Al eerder schreef ik dat mijn bloedsuiker zo hoog was dat ik in de gevarenzone belandde richting diabetes type 2. Gelukkig bleek bij een bloedonderzoek dat de gemiddelde hoogte in de laatste drie maanden meet dat ik nog geen diabetes heb. Maar door stress, aanleg, een te hoog gewicht en/of verkeerd eten kunnen er wel pieken en dalen in die bloedsuiker ontstaan. In afwachting van de uitslag had ik al een afspraak gemaakt bij de diëtiste waar ik jaren terug ook al een tijdje was geweest. Gisterenmiddag ben ik er geweest en ik ga nu een leefwijze proberen te volgen volgens de richtlijnen van dit boek:

Langzaam gewoontes doorbreken
De eerste helft van het boek bestaat uit tien stappen waarmee je diabetes type 2 onder controle krijgt. Sommige stappen hebben te maken met voeding, zoals snelle suikers schrappen, koolhydraten beperken en meer groente eten. In andere stappen ga je ook met de rest van je leefstijl aan de slag: stress verminderen, meer bewegen en leren omgaan met moeilijke situaties maken ook onderdeel uit van het stappenplan. 
Het idee is dat je elke week een stap uitvoert en zo een verandering aanbrengt. En dat is slim bedacht, want zo kun je op je gemak je oude gewoontes doorbreken en je langzamerhand een nieuwe leefstijl eigen maken.

Veel achtergrondinformatie

De stappen worden gevolgd door artikelen met nuttige achtergrondinformatie over diabetes, waarom je leefstijl zo belangrijk is, het nut van minder koolhydraten eten en nog veel meer. In kleinere kaders komen diabetici aan het woord. Zij vertellen over hun positieve ervaringen na het omgooien van hun eetgewoontes.
Hoewel de eerste helft van het boek best wat leeswerk kost en heel veel informatie bevat, maakt de duidelijke uitleg het prettig leesbaar. De hoofdstukken zijn kort en worden steeds afgesloten met een samenvatting van het voorgaande. Je bent weer helemaal op de hoogte van de laatste inzichten op het gebied van diabetes type 2.

Makkelijke recepten

En dan de tweede – en misschien wel leukste – helft: een heleboel recepten die perfect passen binnen de gegeven adviezen. De gerechten zijn allemaal lekker ‘basic’, zonder dure ingrediënten of ingewikkelde bereidingswijze. Er is een hoofdrol weggelegd voor groenten. Daarnaast zijn de recepten rijk aan eiwit en goede vetten. Er staan geen voedingswaarden als calorieën of koolhydraten bij, maar daar hebben de makers bewust voor gekozen. Je hoeft geen calorieën te tellen of met je rekenmachine aan de slag. De filosofie van de auteurs is dat je vanzelf verzadigd raakt als je kookt met volwaardige ingrediënten en daardoor automatisch niet te veel eet.
Je vindt in het boek recepten voor het ontbijt, de lunch en het avondeten en zoete toetjes en andere lekkernijen. Ter inspiratie zijn er ook vier weekmenu’s toegevoegd, voor elk seizoen één. Wij mogen alvast een voorproefje geven van drie hoofdgerechten die in Diabetes type 2? Maak jezelf beter staan:
Wat wel wennen zal zijn is het houden bij drie maaltijden per dag met zo weinig mogelijk tussendoortjes. En geen speculaasjes meer, geen frietjes, chips en geen dagelijks glaasje wijn...


Er hoort ook een kookboek bij. Dat heb ik nog niet aangeschaft, maar mocht ik zonder ideeën komen te zitten dan kan ik dat natuurlijk altijd nog doen. 

Vanochtend was mijn ontbijt een bakje huttenkwark, met een handje walnoten en geroosterde zonnebloempitten en chiazaad met een halve appel en drie koppen kruidenthee.

Vanmiddag neem ik tomaten, uitje en sla (samen 400 gram) een blikje tonijn op water en zo nodig aangevuld met een koolhydraat-arme boterham. 

Vanavond kabeljauwfilet met broccoli en rauwkost.




Ik ben heel benieuwd hoe het me zal bevallen en of ik gewicht zal verliezen en mijn suikergehalte op peil kan houden. Ik heb er zin in. 


Ik heb al eerder van bloglezeressen tips in deze richting gekregen, maar mocht iemand nog goede adviezen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Wish me luck!

2 opmerkingen:

  1. Dag Jaqueline. OOk hier in huis hadden we te maken met deze kwestie.
    Sinds wij koolhydraatarm zijn gaan eten is bij mijn man de dreiging verdwenen. Zelf ben ik zo'n 15 kg afgevallen.
    wij hebben veel baat bij de recepten/ideeën van Oanh: http://oanhskitchen.nl Samen met haar man Hans maakt ze deze gerechten. Ze heeft een nieuwsbrief en zit ook op FACEBOOK.
    Lekker en gemakkelijk te maken.
    Ik wens jou heel veel succes! en dan komt het vast wel goed.
    Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen