Lente in Amsterdam!



Conny Jager

'Lente in Amsterdam'

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Hoe kan iemand zo natuurgetrouw, bijna een foto,
deze Amsterdamse gracht schilderen?
Ongelofelijk knap.
Deze Canadese Conny doet dat.
Als je haar Googlet vind je nog meer van dit soort werk.

Zelf heb ik - lang geleden - in Amsterdam,
aan de Prinsengracht en het Singel gewoond.
Dus dit is een heel erg bekend beeld voor mij.
Wat ik zo leuk vond om aan zo'n gracht te wonen
was natuurlijk het uitzicht op het leven op het water.
De waterfietsen, bootjes en de boten die voorbij komen.
Het water zelf dat altijd zorgt voor iets levendigs.

Maar ook dat al die huizen - die dicht tegen elkaar staan -
hun 'eigen' bewoners en gebruikers herbergen.
Er zijn woonhuizen natuurlijk, groot en kostbaar,
maar ook ateliers en winkeltjes met woningen erboven,
studentenhuizen en woningen voor een gezin.
Oude mensen die er nog alleen wonen,
maar ook alle bedrijfjes en bedrijvigheid.
En zoveel cultuur 'om de hoek'.

Deel van een stad die al zo oud is,
waar al zoveel geschiedenis is,
waar je tussen woont.
Het tintelt.

Natuurlijk, met al die toeristen en de drukte is
het leven in de stad veranderd en niet ten goede.
Maar het romantische beeld van het leven
in een wereldstad die tegelijk
zo kneuterig Hollands is
blijft me boeien.

Binnenkort zitten we een weekje aan zo'n gracht,
als we van huis ruilen met mijn vriendin.
Ik verheug me er op:
Lente in Amsterdam!

2 opmerkingen:

  1. Idd, 't is bijna net een foto! En wat knap geschilderd! K vraag mij af hoeveel uren werk hier wel in zitten. Als je alleen al kijkt naar de fietsen en de stenen. De stenen zijn exact dezelfde kleur als in het echt en compleet met mos er tussen en alg er op. Chapeau voor Conny Jager uit Canada!!! Het is ook een schilderij waar je lang naar kunt blijven kijken, elke keer ontdek je er wat nieuws op.
    Dank je wel voor het delen!
    Jacquelien, ik wens jou en je man alvast een fijne week in Amsterdam toe en voor nu: fijne Paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig schilderij. Ben nog verder gaan kijken op de website van Conny. Nu dat is genieten. Dank je wel. Groet. Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen