Ik heb het helemaal naar mijn zin



Tijd voor de grote schoonmaak.
De ouderwetse voorjaarsschoonmaak dus.

Eerlijk gezegd doen wij daar niet aan, 
en dat hoeft ook minder tegenwoordig, 
want we hebben geen kachels meer 
die onze muren zwart maken.

Ik zet wel onze tafel lekker in de bijenwas.
Ik vet onze leren stoel in tegen het uitdrogen,
en gooi de matrassen en de wollen onderdekens 
heerlijk naar buiten in het zonnetje.

Maar afgezien daarvan heb ik wel opgeruimd:
Met het oog op onze vakantiewoningruil 
heb ik al onze volle kasten en lades 
eens even goed doorgenomen.
En, ik heb niet veel weg gedaan, 
maar wel alles weer eens gesorteerd 
en weer keurig netjes opgeborgen
in schone lades en op schone planken.

Ik weet nu weer wat ik allemaal heb.
Ik heb bijvoorbeeld vijf verschillende doosjes 
met veiligheidsspelden teruggebracht naar eentje.
Alle garenklosjes liggen netjes op kleur 
in de lades met al mijn naaispulletjes.

De theedoeken hebben lusjes,
wat oude pannenlappen konden weg, 
en ik kocht een stapeltje nieuwe vaatdoeken.  

De enveloppes, ansichtkaarten en het briefpapier 
liggen gezellig samen in een laatje

Alle medicijnen zijn uitgezocht.
Nieuwe pleisters in de keukenlade.
En aan twee oude tandenborstels voor 
schoonmaak klusjes hebben we echt genoeg, 
dus de overige vijf konden weg.

De plantenpotten en vazen staan weer 
overzichtelijk in hun kast in de berging.
Stokoude losse thee is opgeschoond.
Keukenkruiden zijn aangevuld en staan 
in glimmende potjes te wachten op gebruik.

Een beetje dat geneuzel, af en roe een uurtje.
Ondertussen luister ik dan naar een podcast.
En heb het helemaal naar mijn zin.
Ik kan het iedereen aanraden!

1 opmerking:

  1. Heerlijk zo'n voorjaarsschoonmaak; je komt weer eens in hoekjes en achter kasten waar je lang niet bent geweest.

    BeantwoordenVerwijderen