Kleurrijk en vrolijk

 


Olle Hjortzberg

'Interior with yellow tulips in silver vase'
1947

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

En Zweeds interieur uit 1947.
De bos tulpen in de zilveren vaas
zou ook van nu kunnen zijn.

De witte stoel naast het kastje staat er wat stijf,
en de stoel met de gedraaide poten oogt wat antiek,
maar het geheel doet kleurrijk en vrolijk aan.

De gekleurde kleden, de houten vloer, de lichtgroene wand,
de planten, de bloemen, de kaarsen iets moois aan de muur.
Het lijkt me wel een fijne huis met een gezellige zitkamer.

En in die tijd hadden de mensen ook minder spullen,
die het onnodig druk maken in een huiskamer:
de televisie en andere audio, speelgoed,
stapels boeken, folders en tijdschriften,
telefoons en opladers, hebbedingetjes
en dingen waar je nog wat moet...

Soms wil ik wel eens terug in de tijd.


2 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend mooi schilderij! Ik zou dzar ook zo wel willen wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke sfeer. Ik neem een haakwerkje mee en kom er bij zitten.

    BeantwoordenVerwijderen