Doet u mij maar een blauw boek...

 


John Hilliard

'Red coat, blue room'

1969

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Dit schilderij doet mij denken aan het feit dat je nog zoveel
kunt nadenken over welke kleuren je wilt toepassen in huis,
maar dat er nu ook allerlei dingen in huis terecht komen
zonder dat je ze op kleur wilt of kunt kiezen.

Sinaasappels komen vooral voor in oranje.
Een nieuwe jurk hoeft niet perse bij de bank te kleuren,
Een boek kies je (meestal) niet om de kleur:
'Doet u mij maar een blauw boek!'

Kijk maar eens rond en bedenk welke dingen
je puur voor de aanwezige kleur hebt gekozen.
En wat zomaar in huis kwam omdat je het mooi of handig vond
en wat nu eenmaal de kleur meenam die het had.

Ga je ineens heel anders kijken naar de kleuren...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten