Doen wat we kunnen!


Ivaylo Voshtinarov

' Between two colours
there is freedom, love en life '

2021

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.


Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Ivaylo Voshtinarov komt uit Bulgarije.
Hij schilderde dit werk in 2021, dus
voor de inval van Rusland in Oekraine.

Ik zie een lieflijk graanlandschap met
een schattig huisje met oranje dakpannen,
in de kleuren van de Oekrainse vlag.

De schilder schrijft er op Facebook bij dat als er
echt iets lelijks in de wereld is dat dat oorlog is.
En dat dit de tijd is waarop we elkaar moeten helpen.

Natuurlijk zal saamhorigheid hoop bieden en
mooie dingen zijn altijd een tegenwicht voor narigheid,
maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vanochtend vroeg
toch met ontzetting en afgrijzen het nieuws las
over de misselijkmakende aanslag en de brand
op de grootste kerncentrale aldaar.

De woorden van Zelensky dat een ontploffing daar
het einde is voor heel Europa joegen me grote angst aan.

Je moet toch tegenwoordig wel van steen zijn om
niet je hart vast te houden bij alle verschrikkelijks.
Al dat vernietigen. Dat enorme leed en verlies.
Wat is er toch met de wereld aan de hand?
Ik houd mijn hart vast.

We kunnen niet anders dan er het beste van hopen.
Dat mensen bij zinnen komen en dat het goede overwint.

En doen wat we kunnen:
geld overmaken op giro 555!!!



2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi en toepasselijk schilderij heb je vandaag gekozen. Ik deel je ongerustheid volledig en doe wat ik kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig schilderij en wat een mooie post. Ik ben ook gewoon bang. Er spelen nogal wat emoties: angst, medelijden, woede...

    BeantwoordenVerwijderen