De gootsteen in 1970



Deze foto kwam voorbij op Facebook.
Zo herkenbaar denk ik voor zestig plussers.
Grappig is dat wij nog steeds deze pannenrekjes boven 
ons aanrecht hebben en hetzelfde afdruiprekje gebruiken.
Het mooie granito aanrechtje is natuurlijk nog steeds 'in'.
Het California schaaltje bij de afwas heb ik ook nog.
En het warmhoudplaatje dat aan het pannenrekje hangt 
kent iedereen uit onze generatie vast nog wel. 
Van een lap met het gordijnmotief heb ik nog een paar
tafelkleden gemaakt voor mijn schoonouders.

Enne, het slangetje aan de kraan, 
met de beweging om de gootsteen schoon te spoelen,
kwam mij ook zo bekend voor... 
kijk maar eens naar deze foto van mij in 1970
aan de afwas samen met mijn zusje.  


Onze gootsteen had zwart witte tegeltjes, 
waarvan er vaak een of twee los lagen,
die legde je dan gewoon weer op hun plek. 

Deze keuken is wat groter dan de bovenste.
Het is ook op de begane grond met 
een raam en een deur naar buiten. 

 En die kokosmat herinner ik me ook nog goed....


5 opmerkingen:

  1. Leuke vergelijking! Zo'n houten rek heb ik ook nog steeds hangen - en vind ik nog steeds erg mooi! Overigens denk ik niet dat wat er hangt een vlamverdeler is, maar een pitverkleiner (bestaat dat woord?). een vlamverdeler is dicht volgens mij - tenminste, IK heb een metalen dicht plaatje wat ik onder de pan leg, waardoor de warmte wordt verdeeld....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal herkenbaar alle artikelen zeg maar, zelfs zo'n loper op de vloer! en bloemetjes gordijn. Wij mochten voor de teil s' winters voor de kachel en anders in het lavet ook zo'n granieten ding wat lang bij mijn ouders er is gebleven tot we een echte douche kregen 😃 heerlijk even mijmeren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat herkenbaar en leuk om te zien. Zo zag onze keuken er vroeger ook ongeveer uit. Wij hadden alleen een boiler voor warm water in de keuken.Wat ik mij ook nog herinner is een zeepding aan de muur met een magneet. Mijn moeder bewaarde restjes zeep en kneedde daar met water weer 1 groter zeepje van en daar ging dan een flessendop in en deze bleef dan aan de magneet hangen. Ook had mijn moeder in de keuken een wasmachine waar je zelf het water in moest gooien. Daarnaast stond een losse centrifuge.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weleens heimwee naar deze tijd!

    BeantwoordenVerwijderen