Mijn hart doet zeer.




Mijn hart doet zeer.
Het gaat over een lief echtpaar 
uit onze voormalige woongroep:
Anke en Jules

Toen ik vorig jaar in november een keer 
naar de bestraling werd gereden door Jules,
vertelde hij dat Anke een onderzoek kreeg. 
Een ruggenmergpunctie.

Ze bleek een voorstadium van leukemie te hebben.
Er was een zware behandeling beschikbaar en nodig.

Toen kwam Corona. 
De behandeling werd uitgesteld.
Na de zomer, bleek het van een voorstadium 
in werkelijke leukemie te zijn verergerd.

Anke kreeg vanaf september drie keer 
een maandopname in het UMC in Amsterdam.
Hele zware chemo, alle weerstand naar nul.
Daarna een stamceltransplantatie.

Ze scheef: De stamceltransplantatie is geweest!
Een emotioneel moment: een nieuw leven krijgen via een donor. 
Heb een mooi muziekje opgezet en 
Jules had witte zijden bloemen meegebracht 
om mijn nieuwe leven te vieren.

Anke was bewonderingswaardig sterk en positief
en kwam overal boven verwachting goed door.

Anke was en bleef een dame,
genietend van mooie muziek en literatuur.

Ze werd 65 in het ziekenhuis. 
Ze kreeg op haar verjaardag een heleboel 
brieven en pakjes van onze woongroep leden.
Ze appte in de groepsapp: 
'Jullie weten niet half hoe goed dit mij doet'. 

Aan mij persoonlijk appte ze:
Lieve Jacquelien, 
dank voor je kleurplaat 
en je mooi gevormde ster. 
Ze hangt op mijn raam en 
brengt vrolijkheid in mijn kamer. 
Ik ga nu kleuren. 

Haar bloedwaardes gingen omhoog. 
De behandeling was aangeslagen.
Wat een geweldig fijn nieuws.

Twee dagen later kreeg ze koorts.
Haar man Jules reed in de nacht naar Amsterdam
Ze bleek - onbegrijpelijk - Corona te hebben opgelopen. 
Hij kon haar nog net groeten voor ze naar de IC ging.
Daar kwam ze aan de beademing 
en werd ze in slaap gehouden. 

Jules kreeg een coronatest. Negatief.
Maar hij moest wel in quarantaine.
Hij wilde alleen maar bij Anke zijn, maar mocht niet.
Hij zat alleen thuis. En kreeg daar verhoging. 
Weer een corona test. Weer negatief.

De dochter van Anke mocht wel bij haar moeder op bezoek.
Ze kreeg bloedplasma van genezen coronapatienten.
Haar situatie was kritiek, maar stabiel.
Een paar vrouwen uit onze woongroep mochten Anke 
bezoeken om haar hand vast te houden en haar voor te lezen.

Jules werd zieker. 
Voor een derde keer kreeg hij een coronatest.
 En hij bleek toch ook Corona te hebben.
Hij werd opgenomen in het ziekenhuis in Zutphen.
Eerst op de verpleegafdeling. Later ook naar de IC.
Er was sprake van dat hij naar Anke 
zou worden overgeplaatst.
Hij was eigenlijk te ziek.
Ze bekeken het per dag.

We hielden ons hart vast.


En toen, na 16 dagen coma stierf Anke.
Jules werd, lichamelijk en geestelijk moegestreden,
op de IC alsnog beademd en in slaap gehouden.
Hoe het afloopt weten we nog niet.
We houden hoop dat hij er goed doorkomt.

Dinsdag wordt Anke - zonder Jules -
 in besloten kring begraven.

Het liefst zou ik alle woongroep leden 
omhelzen, knuffelen en onze tranen delen.
We mogen niet met zijn allen bij elkaar zijn.   
Ik ben zo verdrietig.

PS Ik ben ook boos.
Het voelt als zo oneerlijk.


11 opmerkingen:

  1. O Jacquelien wat ontzettend verdrietig. Heel moeilijk nieuws. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat intens verdrietig.... en ja, ik snap ook dat je boos bent. Dat zal zeker wel heel wat gedeelde tranen en tijd kosten. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je schreef je blog in de verleden tijd en aan t begin vermoedde ik al dat het helaas niet goed zou aflopen. O wat is dit vreeslijk en enorm verdrietig. K wens Jules, als hij dit ooit mocht lezen, familie, de bewoners van jullie woongroep en vrienden, alle sterkte van de wereld toe!
    Huil maar, krop je verdriet niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och, wat erg dat jullie dit mee moeten maken. Huil maar en wees boos dat lucht op. Sterkte voor ieder. Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gecondoleerd, het leven is soms verschrikkelijk hard voor mensen. Onmenselijk soms dat afscheid nemen niet meer kan en mag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heftig en intens verdrietig verhaal! Veel sterkte ermee hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo intens verdrietig en oneerlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik begrijp je woede, hoe intens verdrietig is dit. Heel veel sterkte voor jou en alle betrokkenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een verdrietig verhaal.... Zoals er zoveel zulke verdrietige verhalen nu zijn - mensen die beiden ziek zijn, geen afscheid mogen / kunnen nemen. Voor iedereen: ZOOOO oneerlijk.........

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een verdrietig verhaal. Sterkte, dit is zo onvoorstelbaar erg.
    Lieve groet van Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een vreselijk verhaal, de tranen staan in mijn ogen. De corona is onzichtbaar, je krijgt het cadeau zonder dat je er erg in hebt. We kunnen alleen maar erg voorzichtig zijn.
    sterkte

    BeantwoordenVerwijderen