'Kijk, zo wonen wij!'

'Kijk zo wonen wij!'
Een serie woonportretten waarin de bewoner 12 woonvragen beantwoordt,
en het goed vindt dat we komen binnenkijken en foto's maken.
Gewoon zoals het is!
Ter inspiratie van iedereen die - net als ik - ook graag fijn woont
en wel eens wil zien hoe anderen dat aanpakken...

In dit huis op nr. 72 woont Daniela met haar man Victor en de kinderen Noud en Gioia.
Dochter Sarah studeert en is alleen de weekenden nog thuis.

 1: Waarom hebben jullie voor dit huis gekozen?
We vonden dit een echt gezinshuis met veel sfeer en authenticiteit.
Je kunt er al je creativiteit op loslaten; het huis kan een boel hebben.
Het huis is bewerkelijk maar heeft ruimte, hoogte en allerlei leuke hoekjes en doorkijkjes.
Zo hebben we een fonteintje in de gang, een ouderwetse trekbel en een sfeervol trappenhuis.


Het is een echt oud stadshuis dat weliswaar nooit strak & keurig wordt, maar wel veel leven, warmte en gezelligheid biedt en waar we nooit heel voorzichtig mee hoeven te doen.
We houden van het stadsleven maar dit huis heeft ook een flinke tuin met bomen & groen. 
   
 2: Wat is jouw top 3 hier in huis?
De keuken, een lichte plek met de tafel waar we altijd samen zitten te eten waardoor het 
onze gezinsontmoetingsplek is, maar waar ik ook wel zit te werken en vaak mijn koffie drink.
De badkamer met het daklicht, waar ik graag lang en uitgebreid lig te badderen.
De slaapkamer die heel ruim en zonnig is; onze eigen plek om ons terug te trekken om
samen een film te kijken of wat te laptoppen en waar Victor ook nog een werkplekje heeft.


3: Hebben jullie veel aan het huis gedaan?
 Heel veel: We hebben een houtkachel laten plaatsen, een nieuwe keuken,
twee nieuwe wc-tjes, een nieuwe cv-ketel en al het buitenwerk is geschilderd.
We hebben alle paneeldeuren weer mooi gemaakt en alle wanden geverfd of behangen.

Een groot project was - en is - het souterrain:
Dat hebben we helemaal gestript en opnieuw opgebouwd.
Aan de straatkant is nu ruime slaapkamer voor Noud met een nieuwe, eigen badkamer.
De kamer aan de tuin is aangepakt en nu mooi, fris en vierkant. 
Daar willen we nog een keuken in plaatsen om zomers te koken en dan buiten te eten.



Vanwege de verbouwing en leegmaken van het souterrain is de plek onder de veranda nu even een opslag van huisraad geworden, maar dat gaat heel mooi worden straks.

 


Heel slim is dat met een eigen opgang, woonkeuken, slaapkamer en badkamer
van het souterrain altijd nog een B & B te maken is als de kinderen de deur uit zijn.

4: Waar doe jij woon-inspiratie op?
Ik kijk altijd hoe andere mensen wonen.
Ook op vakantie laat ik me volop inspireren en ik neus ook graag rond op Pinterest.
  
5: Wat vind je leuk om te doen aan de inrichting van je huis?
Ik vind het fijn om dingen mooi te maken.
Een nieuwe sprei op ons bed leggen, gezellige dingen bij elkaar zoeken. 
Maar sfeer kun je niet alleen maar kopen; met zo'n oude stoel van oma daar ben ik dan ook blij!


Verder vind ik het leuk wel om soms zelf dingen te fabrieken zoals dit keukenkrukje!

6: Zijn je woonwensen veranderd door de jaren heen?
Ja, door de jaren heen zoek ik minder op rommelmarkten.
Ik word kritischer en wil minder spullen maar wel mooiere.
En dat op een strakke basis waar al die leuke oude dingen dan mooi tot hun recht komen.



7: Hoe rommelig ben je? 
Wij zijn hier in huis allemaal wel een beetje rommelig.
De netste hier in huis in onze puberzoon die zelf zijn eigen badkamer schoon houdt.
Als er rommel ligt dan heb ik graag wel 'mooie' rommel.

8: Wat zou je als eerste gaan redden bij brand?                                   De levende have natuurlijk!                                                                   Dan al mijn foto's.                                                                                 Mijn laptop.                                                                                          Mijn camera.                                                                                          En het ringetje dat ik als meisje van mijn vader kreeg.                       Het is een gouden ringetje met een zoetwaterpareltje in een schattig doosje dat in het nachtkastje van Victor mag liggen.  
 9: Wat is je grootste miskoop?
Ik neem nogal makkelijk afscheid van spullen.
Dus mocht ik iets me tegenvallen dan houd ik het niet.
Wat onze keuken betreft: ik ben heel blij met de indeling, de opstelling en de uitstraling.
Maar een paar dingen (zoals de scharnieren van de grote klepkast) functioneren niet goed.
Die kan ik niet zomaar zelf wegdoen en dat stoort me wel.


Verder is onze woonkamer nog steeds niet naar onze zin.
Alles wat we aangeraakt of verbouwd hebben bevalt ons goed, maar deze kamer is heel moeilijk. Met de deur naar de veranda / tuin hebben we altijd een looplijn dwars door onze zithoek.
De lichte plek bij het raam is heel gezellig, maar vormt niet echt een eenheid met de rest.
Er stond tot voor kort een tafel in (de lamp hangt er nog) maar die heb ik weggehaald.
Zo ontstaat er ruimte voor veranderingen en kan er iets nieuws ontstaan.  
   

 
 Het vrolijke, eigenwijze bureau met de gezinscomputer staat ook in de woonkamer,
dat is een superleuke plek geworden, die voor ons ook echt prima voldoet.  
10: Hoe kies je je kleuren in huis?
Kleuren wil ik eerst altijd uitproberen.
Als het kan neem ik grotere stalen mee of ik zet een proefstuk op.
Het maakt natuurlijk heel veel uit hoe het licht valt.
Een kleur kan bij iemand anders prachtig zijn, maar bij jou thuis net niet goed uitpakken.

Zo heeft ons trappenhuis al verschillende kleuren gehad.
Ik vind het ook niet erg om het gewoon weer over te doen en te experimenteren.
Vanwege de verhuizing van Sarah en het onderling doorschuiven van kinderkamers ben ik met mijn werkkamer nu in een roze meisjeskamer terecht gekomen. 
Dat ga ik gewoon binnenkort weer eens lekker veranderen.

  


Met spulletjes ben ik helemaal niet bang voor kleur. 
Met veel vrolijke kleuren wordt het juist gezellig!

  11: Heb je nog wensen?
De tuinkamer / keuken in het souterrain willen we snel afmaken.
Daarna is de woonkamer aan de beurt: Het verlaagde plafond eruit,
kijken of de lastige dwarsmuur weg zou kunnen en een nieuwe houten vloer.
Op zolder willen we van dit hokje een superleuke laundryroom maken, waar de was kan drogen.

12: Wat is jouw beste woon tip?
Kies spullen waar je blij van wordt.
Ook gebruiksspullen als een veger & blik of een bezem. Dat maakt dat je ze graag gebruikt.
En daar gaat het om: spullen moeten jou dienen, jij bent er niet voor de spullen.
Ik heb mij ook verdiept in Feng Shui. Ik geloof dat het klopt wat ze daarover zeggen:
'Zoals jij bent is je huis, zoals je huis is zo ben jij!'
Als ik goed naar mijn huis kijk kan ik daar ook uit opmaken wat ik als mens te doen heb.

  Als laatste vier foto's waar ik (Binnenkant) zelf van nogal van kan genieten:
De weekendslaapkamer van Sarah die fijn is van maat, kleur en sfeer,
de voorraadplankjes boven de trap naar het souterrain (met een lief behangetje erachter)
een heel lief stilleventje op een nachtkastje en de gezellig aangeklede wc die grappig genoeg (niet te zien op de foto) heel hoog een raampje heeft naar het voorportaal.



De meeste foto's zijn door Daniela zelf gemaakt, waarvoor hartelijk dank!
 Kijk maar rustig eens rond op haar website - met een prachtige naam -

Daniela: Met mijn bedrijf www.thuisingeluk.nl help ik mensen om helderheid te krijgen
 over wat ze als mens te doen hebben en ondersteun ze daarmee met tekst en beeld. 


1 opmerking:

  1. Wat een prachtig stukje over een prachtig huis waarin een prachtig mens woont! x

    BeantwoordenVerwijderen