Glazenwassers op een schilderij

 


John Koch

'Window washers'

1975

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Ik ben altijd heel blij als ik een schilderij
vind van een alledaags tafereel thuis.
Alhoewel, alledaags, twee glazenwassers die
nogal klunzig en eigenlijk ook best onveilig
(ik houd mijn hart vast voor de bovenlichten...)
de ramen wassen is dat misschien niet helemaal.
Misschien vond de schilder het een mooie manier
om een paar aantrekkelijke mannen te portretteren.
- Een jaren 70 versie van de reclame een paar jaar terug
van glazenwasser-hunks die heel veel bekijks hebben
van de 'genietende' dames op een kantoor.-

Wat we van het interieur zien, is dat er mooie
kamerhoge linnen gordijnen hangen.
Een klassiek stoeltje met een rode zitting.
Een tapijt dat eruit ziet als een hele grote Pers.
Radiatoren onder de ramen.
Best licht en veel ramen denk ik.
Wat we ook zien dat het een appartement is
ongeveer op drie, vier of vijf hoog.
Een moderne woning uit de jaren 70.

Misschien aan de kust, het uitzicht lijkt
op een duinlandschap met de zee erachter,
maar misschien maak ik het nu te mooi...


2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig schilderij zeg! Bijzonder hoe zo'n prozaïsche bezigheid kunst wordt : )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die mannen horen eigenlijk in een bakje aan de buitengevel te hangen en dan koffie geserveerd te krijgen door de vrouw des huizes...Boeiend schilderij!

    BeantwoordenVerwijderen