Boodschappen halen, het is soms geen pretje...




Wat was dat toch handig, de srv wagen die aan de deur kwam. Tegenwoordig zijn veel mensen overdag niet thuis en daarom zijn deze srv wagens bijna overal uit de tijd gekomen. Bovendien bezorgen de supermarkten toch ook alles met een muisklik bij je thuis.  

Maar het had toch echt voordelen, vooral ook sociaal. De man van de SRV ging van deur tot deur met zijn volgeladen wagen. Hij kende de hele wijk. Hij wist hoe zijn klanten heetten, onthield hun verjaardagen en welke huisdieren iemand had. En als er eens een nieuw soort yoghurt was, wist hij ook hoe hij de juiste klanten daarmee kon verleiden: ‘Probeer maar en laat me weten of je het lekker vindt, dan breng ik het volgende keer speciaal voor je mee.’ 

Er was ook sociale controle: Mijn moeder zei (lang geleden) een keer: 'Ik denk dat ze bij 'buurvrouw Jansen' bezoek krijgen, want ze nam een flesje slagroom bij de boodschappen.'

Bij mijn moeder stond toen ze al oud was ook wekelijks nog de srv wagen voor de flat waar ze woonde. En ze maakte er ook grof misbruik van door de man te vragen de boodschappen boven te brengen en gelijk haar postvakje te legen...

Kennen jullie het liedje nog?

'Boodschappen halen, 't is soms geen pretje.
Je waait van de weg weg, je valt met je netje.
Boodschappen halen, soms wat onhandig.
Wees toch verstandig en blijf bij de tijd.

De SRV-man, de SRV-man, de SRV-man 
brengt alles bij u thuis!
Doordeweekse boodschappen, dagelijks aan huis!
Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoeree!'

Hieronder een link naar een oude sterreclame van het Cocktail Trio: klik hier


3 opmerkingen:

  1. En vergeet niet de geweldige scene in de film Flodder in de SRV wagen uit die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken eigenlijk alleen de laatste zin van het liedje.
    Maar de SRV was heel handig. Toen ik bijna 50 jaar geleden in deze buitenwijk kwam wonen, was er niets anders. Geen enkele supermarkt. Die moesten nog komen. Dus heerlijk dat de SRV er was!
    Ik ben jaren weggeweest uit deze wijk, van 1979 tot 2007. In 1979 was er nog een SRV (en een bibliobus). Toen ik terug kwam geen SRV meer, maar wel 3 echte supermarkten en een weekmarkt.
    En zowaar een echt bibliotheekfiliaal. Vanmiddag nog bezocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herinner me de SRV van wandelvakanties in het Oosten en noorden van het land: soms uren zitten wachten langs de weg tot de wagen kwam, dan kon je tenminste boodschappen doen voor de avondmaaltijd, als je verder geen supermarkten tegen kwam. Mooie herinneringen (maar wel handig dat ik nu fiets - en dus wat makkelijker boodschappen kan doen op 1 of meer km. afstand...)

    BeantwoordenVerwijderen