Dat rook zo zalig!




Een tijdje terug kreeg ik van de weduwe van mijn eerste vriendje
de brieven die ik hem in 'onze' tijd had geschreven 
en die hij dus ook al die tijd bewaard had.

Super raar, mijn eigen handschrift te zien 
en de belevenissen te lezen
van toen ik 16, 17, 18 jaar was.
En toen de wereld er heel anders uitzag.

Een heleboel dingen kwamen me heel onbekend voor,
andere gebeurtenissen kwamen 'krakend' weer boven.

In een van de brieven vertelde ik mijn vriendje over 
een paar dagen die ik met een vriendin in Gent doorbracht.
Een angstig moment beleefden we op een nacht 
toen in het hotel de deurknop naar beneden ging...
De volgende dag zochten we gelijk een ander hotelletje.

En we gingen op initiatief van mijn vriendin 
naar binnen bij een chique parfurmerie.
We kregen allerlei geurtjes te ruiken,
en eentje vond ik wel zo zalig.

Ik kocht hem niet, want als een arme student 
kon ik me dat natuurlijk niet veroorloven.
Maar de geur hing nog weken in de sjaal
die ik die winterse dag om had,
en die ik steeds verlekkerd 'opsnoof'.

En nu kwam door de brieven 
die geur ineens weer helemaal terug.  
Ik ging naar de parfurmerie hier in Zutphen
om te vragen of deze geur nog bestond.

Beide zaken hadden deze geur niet,
maar thuis ben ik eens gaan googlelen.
En nu had ik geluk!
Het bestond nog!
Ik kon online een flesje bestellen.

Ik moest er de pinksterdagen op wachten.
En in die tijd probeerde ik me de geur te herinneren.
Dat lukte volgens mij wonderwel.

  Maar natuurlijk was ik echt nieuwsgierig
of mijn herinnering van 42 jaar geleden 
dezelfde was als de geur van nu.
Want met geuren is het soms mysterieus,
een herinnering aan een geur
kan je soms ineens overvallen.

En?
Toen ik het doosje open maakte,
vond ik de vormgeving van het flesje tuttig.
Maar de buitenkant maakt me niet veel uit.

Want, het ruikt nog steeds echt net zo heerlijk!
Ik ben er heel gelukkig mee!

Kom maar dicht bij me staan als je me tegenkomt,
dan kun je even mee genieten...


1 opmerking: