Mijn vader zou vandaag 90 zijn geworden



In 1967 werd er in Nederland een prinsje geboren. 

Wij woonden toen in Baarn, vlakbij Paleis Soestdijk en Kasteel Drakesteyn. Ik was 7 jaar, zat in de derde klas, waar we met alle kinderen van de school de komst van het kroonprinsje vierden met beschuit met muisjes. 

We mochten ook allemaal een ballon oplaten, die ik, dat weet ik nu nog, te vroeg losliet en een beetje beteuterd nakeek.

Voor ons bijzonder was dat dit prinsje geboren werd op de 35e verjaardag van mijn vader die dit wel een leuke actie vond van de kroonprinses: vanaf toen werd er namelijk gevlagd op zijn verjaardag.

Onze oudste dochter werd geboren op een dinsdag. De derde dinsdag in september. Prinsjesdag dus! Toch wel een feestelijke bijkomstigheid vond ik zelf. 

Maar mijn zusje maakte het nog bonter, haar dochter werd geboren op 30 april, Koninginnedag. Wat een vrolijke verjaardag was dat elk jaar voor mijn nichtje, al was er natuurlijk wel altijd concurrentie op haar verjaarspartijtje van de vrijmarkt en de Oranjefeesten.

Toen het kroonprinsje onze Koning Willem Alexander werd verschoof de koningsdag van 30 naar 27 april. En vandaag, nu de hele Koninklijke familie zijn 55e verjaardag vierde in Maastricht, bedacht ik ineens dat mijn vader vandaag 90 jaar zou zijn geworden als hij niet al op zijn 63e was overleden.

En, best ook confronterend, ik hoop dit jaar in juli 63 te worden en als ik het haal ben ik eind oktober ouder dan mijn vader ooit is geworden.  

Het is wat.

Fijne Koningsdag allemaal!

We gaan maar eens een oranje Tompouce eten en een oranjebittertje drinken.

En als je wilt weten welk technieken er zijn om een tompouce te eten?

Klik dan op dit: filmpje


1 opmerking:

  1. Mijn moeder zou deze koningsdag 79 geworden zijn, helaas ging zij op 12 mei op haar 50e dood. Op zo'n dag komt dat toch altijd nog voorbij, met een klein beetje verdrietig gevoel. Zelfs na zo een lange tijd.
    Ja, ik eet een tompouce als volgt: eerst de onderkant, dan de bovenkant en als laatste het midden! Het moet wel een tompouce van hotel New York in Rotterdam zijn, ander blief ik ze niet!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen