Joehoe, kom boven!

 


Charles Goeller

'Tenement hallway'

1940 - 1950

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.


Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Op dit schilderij zie je iets wat je niet vaak op een schilderij ziet:
een 'gewoon' trappenhuis van een huis met huuretages.

Zelf denk ik dan gelijk aan de trappenhuizen van de
smalle Amsterdamse etageswoningen die
ik in mijn studententijd vaak bezocht heb.
Al zagen die er toch minder sjiek uit als deze.

Hier zit alles fijn in de verf en ligt er tapijt op de grond,
en is er een mooie houten trapleuning en lambrisering.
De voordeuren van de appartementen hebben
een bovenlicht en een voordeur met melkglas.
Het plafond heeft een gestuukt sierrandje,
er hangt een keurig wandlampje.

Dat is toch netter dan de kale houten trappen,
en het versleten marmoleum op de vloer
van de smalle, hoge etages in Amsterdam.

Maar hoe leuk was het als je voor een etentje aanbelde
en er met een rafelig touw de deur werd opengedaan.

Joehoe, kom boven!!
En dat was het begin van een gezellige avond!


1 opmerking:

  1. Het verhaal dat jij altijd bij een schilderij schrijft maakt het extra leuk!

    BeantwoordenVerwijderen