De boom zetten op Kerstavond!

 

Jenny Nyström 

'Getting the Christmas tree'

1879

Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.


Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.

Dat is het mooiste:

De boom zetten op Kerstavond.
Een vers gekapte die zo lekker ruikt.

Met echte kaarsjes erin natuurlijk en
rode appeltjes en chocolade kerstkransjes.

En dat het dan buiten sneeuwt....


2 opmerkingen:

  1. Het beeld dat je er mee oproept is heerlijk nostalgisch en ik vind het jammer dat veel mensen al voor Sinterklaas met een kerstboom beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk schilderij. Vroeger werd bij ons de kerststal opgezet in de tijd dat vader met de grotere kinderen naar de nachtmis ging om 04.00 uur in de nacht. Moeder bleef dan thuis met de jongste kinderen. Als we dan thuis kwamen was het KERST. Geuren van dennengroen, stoofpeertjes en bouillon vulden de kamer. Moeder was druk geweest, ze had de kerststal gezet, de tafel gedekt en er was kerststol, roomboter en heerlijk beleg. En o ja, er was alleen kaarslicht. Een kerstboom kwam pas vele en vele jaren later na veel gezeur van de jongste kinderen. Dit jaar heb ik ook geen kerstboom. Het was me even te veel werk. Fijne dagen. Groet. Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen