Met grip op je geld voel je je altijd rijk!


Elk jaar tussen Kerst en Oud & Nieuw maken
Wim en ik een financieel plan voor het nieuwe jaar.
 Dat doen we aan de hand van de uitgaven van het afgelopen jaar.
En dat is simpel, daar hebben we onze zelfgemaakte schema's voor! 

Op het gevaar af voor saai en knieperig door te moeten gaan,
wil ik iedereen wel vertellen hoe fijn zo'n digitaal schema is.

Eigenlijk zijn het twee huishoudboekjes:
Eentje voor de uitgaven en eentje voor de inkomsten, 
elk verdeeld in zelf te kiezen categorieën.

Zo hebben we bij inkomsten:
het salaris van Wim, mijn winst uit onderneming,
onze toeslagen, belastingteruggave en vakantiegeld.

De uitgaven hebben we verdeeld in posten zoals:
huishouding, kleding, huur, energie, vervoer, cadeautjes, ziektekosten,
uitgaan & ontspanning, giften, verzekeringen en onvoorzien. 


Het schema bestaat uit een jaaroverzicht (zie deze foto)
en twaalf pagina's met een maandelijks invulschema.

Ik vul alle bedragen die we besteden naar waarheid in, 
in de betreffende maand, dag en de categorie. 
Het huishoudboekje telt alles vanzelf op.

In het jaaroverzicht zie ik in een oogopslag 
hoeveel we in de afgelopen maand (of in dit jaar) 
hebben uitgegeven aan vervoer, kleding of de kapper.


Helemaal fijn is het als je de werkelijk kosten het jaar door 
kunt vergelijken met het budget wat je daar voor vaststelde.
Daarvoor hebben we op het jaaroverzicht 
onderaan onze begroting/budget ingevuld.



Een aantal posten staan vast, zoals huur, energie en verzekeringen.
Maar bij andere posten kunnen we nog onze eigen keuzes maken:

We doen elk week met een vast bedrag onze boodschappen.
Daarvoor moeten we soms een beetje creatief zijn of slim inkopen.  
Maar dan houden we wel geld vrij voor een terrasje of uit eten.
Of voor een jurkje, de krant of een zwemabonnement. 

Als je je bewust bent (omdat je dat kunt zien) 
dat je een dure maand hebt gehad 
kun je er ook voor kiezen om de maanden 
daarna weer even rustig aan te doen.

Enne... als je je bewust bent (omdat je dat kunt zien) 
dat je een tijd minder hebt uitgegeven
weet je dat je de stad in kunt om te winkelen 
in de wetenschap dat die ruimte er is. 

Het is fijn om overzicht te hebben en 
eenvoudig en snel dingen te kunnen checken:
Hoeveel kostte dat vakantiehuisje vorig jaar?
Wanneer gingen we voor het laatst uit lunchen?
Is er ruimte om naar de film of het theater te gaan?
Is het huishoudgeld voor deze maand al bijna op of niet?


Kortom, ik vind het fijn om overzicht te hebben
en me bewust te zijn waar ons geld blijft.
Dat geeft rust en ik heb nooit geld tekort.
(terwijl we niet meer dan smalle beurs hebben...) 

Wie de schema's wil hebben kan ik dat aanbieden.
 Ik hoef er geen geld voor, maar vind het leuk om het te ruilen 
tegen iets zelfgemaakts, iets wat 'over' is of iets creatiefs...
 Doe maar een voorstel, ik ben benieuwd!  


1 opmerking:

  1. Bij het schema moest ik ineens aan mijn moeder denken. Op het dressoir lag een blocnote en elke uitgave moest je opschrijven. Zo hield zij het ook precies bij. Drie schoolgaande kinderen die ook nog eens met de trein naar Arnhem op school gingen. Ze moest wel.
    Nu houdt mijn man alles bij in Excel. Kan hij ook, want ik pin of chip alles. Betaal niets meer contant. En ik? Mijn hele leven een baan gehad in het onderwijs, mijn man als projectleider, we hebben twee pensioenen, kunnen het heel goed doen en toch blijf ik opletten wat ik aan boodschappen uitgeef. De controle uit mijn kinderjaren is er waarschijnlijk in geramd.
    Gaat het weer een beetje met de mobiliteit Jacquelien?

    BeantwoordenVerwijderen