In de teil of in het lavet!



Mijn schoonouders hebben hun hele huwelijk - tot ze naar een zorgappartement gingen -
een lavet gehad. Daar gingen elke zaterdag - toen ze nog klein waren - hun kinderen in.

Nog tot ik daar als vriendin van de oudste zoon thuis kwam
deed zijn moeder daar ook de hele gezinswas was in.
Met een apparaat - dat heette een 'langzaamwasser' '- 
dat je er in kon zetten werd het een soort van wasmachine.
Elke maandagmorgen kwam er heet water in voor de de witte was, 
daarna de bonte en dan spoelen en het zaakje door de wringer halen.
Buiten de hele boel nat ophangen op rekjes op de galerij. 
En met geluk s avonds het hele handeltje droog weer naar binnen.
Mijn schoonmoeder heeft alle normale maandagen (= wasdagen)
van haar huwelijk 's avonds pannenkoeken gebakken,
want ze was dan zo druk met de was dat ze verder niet ging koken.
(ik vind pannenkoeken bakken nogal een klus, 
maar zij draaide daar haar hand niet voor om...)

Wie geen lavet had gebruikte voor de kinderen een teil in de gootsteen. 
Die teil werd met mooi weer in de zomer ook als poedelbadje gebruikt.







2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om de foto van het lavet te zien op je blog. Zo oud ben ik nog niet maar wij hadden ook precies zo'n lavet. Ooit kregen we een paar eendenkuikens ook die vermaakten zich prima in het lavet;). Leuk om mijn eigen kinderen deze foto te laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar deze foto's. Mijn oma had geen douche en als we daar logeerden mochten we altijd in de teil in de woonkamer: zo warm en gezellig. In het lavet heb ik vaak genoeg was zien draaien bij mijn schoonmoeder. En mijn moeder deed de kookwas in een grote teil op het gasfornuis en later alles overhevelen in de centrifuge.

    BeantwoordenVerwijderen