Mooi gebruik maken van ramen of daglicht in huis!



Voor een binnenhuisarchitect is in een ruimte het daglicht een van de belangrijkste elementen
om rekening mee te houden bij het indelen van een ruimte. Het gaat dan om de hoeveelheid licht, 
of het licht vanuit het boorden of het zuiden komt, de vorm van de ramen, het uitzicht en de inkijk.

Daarbij is het zaak om de bewoners te vragen wat zij van belang vinden:
Vinden zij het uitzicht leuk of mooi?
Is er behoefte aan zonwering in de zomer?
Zitten de bewoners graag dicht bij het raam?
Voelen ze zich bekeken door de overburen of de passanten?
Is het leuk om onder de afwas naar buiten te kunnen kijken? 
Is het licht te 'hebben' of ziet de bewoner het het liefst wat gefilterd? 
Staat het huis midden tussen de bomen, waardoor het altijd een beetje donker is in huis?

Natuurlijk probeer je het licht zo te gebruiken - toe te laten of af te schermen - dat de bewoners zich er fijn/thuis bij voelen. Leuk blijft dat dat in elke situatie verschillend is. 
De ene bewoner vindt het heerlijk als er een zee van licht binnenkomt 
een ander kan datzelfde licht onbarmhartig fel of ronduit ongezellig vinden. 

Ik wil de komende blogjes - ter inspiratie - voorbeelden laten zien 
van het gebruik van ramen en daglicht die ik mooi of goed geslaagd vind. 



Van deze vier voorbeelden word ik wel blij...



1 opmerking:

  1. Oooh, koffie drinken bij het open raam, lezen en mijmeren op zo'n erkerbank - mag ik die in mijn huis?

    BeantwoordenVerwijderen