Welke zou jij kiezen?


1

2

3

4

Ik kreeg deze vier werkkamers
 in verschillende kleuren 
in mijn mailbox van een verffabrikant.

Leuk om te zien wat de effecten
van het gekozen kleurgebruik zijn.
En wat het effect is op de ruimtelijkheid.
Welke variant geeft meer hoogte, lengte of breedte?
Maar ook welke meer rust, warmte en sfeer?

Ik ben benieuwd welke werkkamer
 jullie het meest geslaagd vinden.
Waar zou je graag zitten werken?
En dan vooral ook waarom....
-------------------------------------------------------------------------

Ik kreeg verschillende reacties op deze vraag.
Men koos 1, 2 en 4 om verschillende redenen.
Ikzelf zou grappig genoeg onmiddellijk gaan voor 3.
En dan zeker de werktafel van de muur afzetten 
en mijn stoel erachter, zodat je naar buiten kijkt 
in plaats van tegen een vlakke muur.
Of de werktafel dwars op het raam,
wat kan als je er niet steeds langs hoeft
en de wand waar de fotograaf nu staat
geen deuren meer heeft.

Petra schreef dat een werkplek 
in een gang nooit erg fijn is.
Nu weet ik niet zeker of dit een gang is, 
maar er komen wel veel deuren op uit, 
wat de rust zeker niet ten goede komt.
Dus dat blijft een punt.

Nu over de kleuren.
Optie 1 heeft een een horizontale lijn met 
onder en boven twee verschillende kleuren. 
De kleuren zelf zijn mooi, maar op de deuren 
wordt deze verdeling niet doorgetrokken, 
wat het geheel nogal onrustig maakt.
Het plafond heeft nog weer een andere tint
al met al vind ik dit niet zo goed werken.

Optie 2 heeft een kleed op de grond, 
wat het gelijk gezellig maakt,
 en er is gekozen voor een warme 
kleur groen op twee van de wanden.
Het strookje groen boven de deur en 
de witte afstekende plint maakt dat je juist 
heel erg voelt waar de ruimte ophoudt
wat de ruimte afbakent en kleiner maakt.
Het lijkt bovendien lager dan het al is.

Bij Optie 4 is heeft de achterwand een kleur, 
inclusief de deur en mogelijk de plinten 
(net niet te zien achter de manden).
Ook het plafond is mee geschilderd in deze kleur 
wat zeker een geborgen en gezellig gevoel geeft.
Doordat het een smalle ruimte is wordt door de 
afstekende kleur op het plafond 
het pijpenla gevoel wel wat versterkt.
Wat rust geeft is dat rest van wanden en deuren 
ook in een en dezelfde kleur geverfd zijn.   
Persoonlijk heb ik ook niet zoveel met dat 
beige bruin waar hier voor gekozen is. 

Optie 3 is voor mij het meest geschikt omdat 
er gekozen is om alle wanden en het plafond 
in een en dezelfde lichte kleur te kiezen.
Daarmee voel je niet goed hoe laag het is.
Het houtwerk, namelijk de deuren en plinten 
hebben ook eenzelfde off-white kleur.
Deze twee tinten hebben niet veel contrast, 
en daarmee gaat er niet meer aandacht naar 
muren en deuren dan nodig en 
valt ook niet er op hoe klein de ruimte is.
De ruimte is als heel neutraal en vanzelfsprekend 
om je heen en daarmee kun je de aandacht verleggen 
naar alles wat je in wel een afwijkende kleur kiest of verft.

De warmte van de vloer komt mooi uit tegen de ijstinten.
De stoel vind ik mooi, het bureau ook, al zou ik die omdraaien, 
ik zou een andere lamp kiezen, wat mooie foto's ophangen,
die mand met rollen papier uit optie 2 erbij zetten
en een vensterbank vol planten nemen.

Maar dat is in alle opties natuurlijk een goed idee!


5 opmerkingen:

  1. Ik zou nummer 2 kiezen. Maar..ik zou absoluut het bureau omdraaien. Ondanks dat het voor het raam komt te staan. Ik moet naar buiten kunnen kijken en niet het gevoel hebben dat er iemand achter me mee staat te gluren. Kleur 2 vind ik erg rustig en dat helpt me beter te concentreren. Welke zou jij kiezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nummer 1 gezellig en ruimtelijk. Werken in een gang is vaak niet ideaal. Grt petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga voor nummer 4. Zit meer warmte in denk ik. Maar ik zou ook het bureau bij het raam zetten. Ik zit niet graag met de rug naar het raam. Groetjes, Alice K.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jacquelien . Nummer 4 straalt warmte en gezelligheid uit. Dat mag een werkkamer ook hebben , vind ik. Groetjes Brigit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nummer 2 maar dan zeker het bureau voor het raam. Groetjes, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen