Positieve wandelcoaching!



Afgelopen najaar kwam er een berichtje voorbij op Facebook waar Agnes proefpersonen zocht voor haar wandelcoaching. Daar heb ik me gelijk voor aangemeld met mijn opmerking erbij: 
Ben benieuwd of je ook iets kunt met mensen die helemaal niet van wandelen houden, zoals ik.
Agnes hield blijkbaar wel van een uitdaging want ze nodigde me uit voor een intakegesprek.

Mijn zwakke plek bleek stress te zijn. In de zomer ervoor had ik zelf heftige buikpijn gehad waar geen oorzaak voor kon worden gevonden door huisarts, uroloog en internist. Uiteindelijk bleek een beknelde rugzenuw de boosdoener te zijn geweest. Dat is verholpen door een hele goede osteopaat. Maar mijn lichaam bleef gevoelig voor stress. 

Behalve over mijzelf maakte ik me zorgen over de gezondheid van mijn man en dochters. 
Agnes vroeg daar verder over door en stelde vervolgens een hele goede vraag: 'Oke, je hebt deze onzekerheden, maar weet je ook wanneer je GEEN last van stress hebt? 

Nou, dat was niet moeilijk om te beantwoorden: Als ik aan het werk ben. Ik kan een afspraak hebben bij mensen die ik niet ken, op een plek waar ik nog nooit was, om advies te gaan geven, maar dan voel ik me nooit onzeker. Ik weet dat ik dat kan. Het kan soms lastig zijn, maar er komt altijd een advies uit waar ik me tevreden over voel. En als ik thuis iets moet ontwerpen, kan ik dat ook in alle rust doen. Ik leg de tekening op tafel, ik schets wat, ga tussendoor iets heel anders doen, en keer weer terug naar de tekening, Soms valt me iets in onder de douche of op de fiets. Soms moet ik van alles uitproberen, maar ik kom er altijd uit. Daar ben ik nooit onzeker over.

Toen zei Agnes: 'Zou je alles wat je stress bezorgt en wat je moeilijk vindt ook zo kunnen bezien? Het soms even laten rusten, soms over denken maar dan zonder angst of paniek in de rustige zekerheid dat je wel iets invalt - om te doen of te laten - als je zover bent?'

Daar viel een hele zak met kwartjes!!! 
Natuurlijk krijg ik de meeste stress van het willen oplossen van zaken die ik niet eens op KAN lossen. Ik kan mijn eigen gezondheidsproblemen, de zorg en angsten van / om mijn dochters en de maagklachten en het gewichtsverlies van mijn man niet in een klap wegtoveren. 

Ik kan wel proberen er anders mee om te gaan. Ik kan er naar kijken, er iets over voelen en over nadenken. Ik kan proberen er iets aan te doen voor zover dat in mijn vermogen ligt, maar mezelf een ongeluk piekeren helpt zeker helemaal niet. Genoeg rust en op tijd even afstand nemen werkt natuurlijk beter. En bewegen. Een beetje wandelen in de natuur. 

En praten met een aardige en kundige wandelcoach. We hebben na de intake nog vier keer afgesproken en Agnes heeft me steeds fijne inzichten gegeven waar ik mee verder kon. 
Wat ik vooral prettig vond was dat ze alles zo realistisch en positief bezag, wat helemaal klopt met de studie 'positieve psychologie' die ze juist aan het volgen was.

Dus, wie ook behoefte heeft aan een dosis vriendelijkheid en deskundigheid en positieve stappen vooruit wil zetten is bij haar aan het goede adres. Zeker als je van wandelen in de natuur houdt... 





1 opmerking:

  1. Een herkenbaar verhaal...
    Zelf wandel ik 2x per week een uurtje met een vriendin. Niet alleen omdat wandelen gezond is, maar vooral om zo bij elkaar ons verhaal kwijt te kunnen. Kan ik iedereen aanraden!

    BeantwoordenVerwijderen