Onverwacht en ongenood 'bezoek'...




Zondag hadden wij een bijzondere ervaring:
Onze dochter Elsje, haar vriend Jeppe en ik zaten in de kamer aan tafel.
Wim liep met steeds met een pan met een versgebakken pannenkoek 
heen en weer tussen de keuken en de eettafel in de woonkamer. 

We hadden die dag ervoor sterren gevouwen die we 
op de het raam aan de achterkant van het huis hadden geplakt.

Ineens zagen we 'langs de sterren' iemand over het tuinpad naar het huis toe lopen.
Dat trok de aandacht, want er komt NOOIT iemand 'achterom' binnen.

We wonen aan het einde van een achterom paadje, 
je komt als wandelaar niet zomaar 'langs' onze tuiningang. 
De enige die doorloopt tot het einde van het paadje en onze tuin in,
zijn wijzelf of de kinderen als we met een fiets thuiskomen.
We hebben geen afsluitbare poort, schutting of een tuinhek. 
Alleen een rozenboog als entree waar je zo onder door kunt lopen.

Normaal gesproken komen bezoekers bij ons door de voordeur.
Als ze netjes aanbellen dan doen wij gewoon de voordeur open.

Nu niet. We zagen iemand over het tuinpad komen, 
het trappetje oplopen, over ons terras stappen richting keukendeur.
Een onbekende jongeman met een telefoon aan zijn oor.
Hij liep nogal snel en doelbewust en stapte de keuken binnen.
Wim, al op weg naar de keuken met zijn pan, komt de man daar tegen. 
Jeppe zegt: 'Die gast is stomdronken!' en hij stormt van tafel.
Ik hoor Wim zeggen: 'Volgens mij ben jij hier verkeerd!'
De man zegt: 'Waar is Koos? Ik zoek Koos!'
En Wim wijst hem de weg naar de voordeur zeggend:
'Dan moet je die kant op!'
  
Jeppe en Wim zien de man via de keuken de gang inlopen.
En hij verdwijnt door de voordeur. 

Het duurde maar een seconde of 15 denk ik. Maar wat raar. 
Een vreemde die het huis doorloopt van de achter- naar de voordeur.
Verder niets gebeurd. Maar wat was ik blij dat ik niet alleen thuis was 
en bezig in de keuken - waar ik hem niet had zien aankomen - 
zodat er ineens een vreemde dronken gast naast me had gestaan.
Ik zou me lam zijn geschrokken.

Dus nu doe ik de achterdeur maar steeds dicht, op slot dus.
Dat doen we normaal alleen 's nachts, maar nu ook even overdag...
Of is dat overdreven?



1 opmerking:

  1. Nee hoor, heel logisch dat je de achterdeur op slot doet. Wel heel jammer dat het nodig is!

    BeantwoordenVerwijderen