Interieuradvies voor Teunie van Eenvoudig Leven!



Hoe leuk?
Ik mocht interieuradvies komen geven aan Teunie, schrijfster van het blog: Eenvoudig leven




Voor wie haar niet kent, Teunie is een altijd bezige bij die als moeder van tien kinderen, waarvan er nog acht thuis wonen, blogt over haar leven thuis. Ze staat om vijf uur op om alle dagelijkse klussen die nodig zijn in zo'n druk gezin af te werken. En daarbij ook bakt ze ook nog eens haar eigen brood, houdt ze haar eigen bijen, weckt ze, kookt ze enorme maaltijden zonder pakjes en zakjes, spint ze haar eigen wol en is ze altijd iets aan het haken of breien.


Daarnaast heeft ze haar eigen webwinkel met gezonde voeding, geeft ze broodbak-workshops, heeft ze een maandelijkse kookrubriek, is haar boek gepubliceerd (en uitverkocht) en schrijft ze ook nog een aanstekelijk en optimistisch blog waarin opvalt hoe ze voor van alles wel weer een oplossing weet te verzinnen. Maar ook over zaken in het leven die moeilijk of verdrietig zijn kan ze ontwapenend mooi schrijven. Dit voorjaar verloor ze binnen drie weken haar beide ouders. In diezelfde tijd stierf ook mijn moeder en ik vond veel herkenning in haar woorden op haar blog.

Des te fijner dat ik nu iets voor haar kon betekenen en haar mocht adviseren over hoe ze de spulletjes die ze van haar ouders had geërfd mooi kon combineren met haar eigen spullen.
De kunst is om je te omringen met die dingen die echt iets voor je betekenen, waar je blij van wordt maar die ook handig en mooi zijn. Als je die een goede plek geeft waar ze mooi uitkomen en ook het praktische gebruik niet uit het oog verliest, dan kom je een heel eind. 

Tegelijk is het dan ook een goed idee om dingen die je niets (meer) zeggen gewoon weg te doen. Zo vertelde Teunie dat ze zich al jaren ergert aan de schemerlamp die ze ze al zo'n tien jaar op de kast heeft staan (van de kringloop). Daar kan ik heel kort over zijn: ik heb dan ook meerdere keren aangeboden om hem 'per ongeluk' om te stoten.... Maar ja, moeilijker en minder geestig is het als het gaat om spullen die je van lieve tantes hebt gekregen of van je ouders hebt geërfd, die je misschien ook niet mooi vindt, maar minder makkelijk weg doet. Het is fijn om dan tips te kunnen geven hoe je daarbij tot keuzes kunt komen die recht doen aan alle partijen.

Het was een gezellige ontspannen ochtend waarbij we gaandeweg - al brainstormend - een lijst met plannetjes konden maken die ze stap voor stap zou kunnen gaan uitvoeren. Dat ging over de zitkamer en de eetkamer. Maar toen ik haar winkeltje bekeek zag ik in haar kasten meters verloren ruimte, die ze heel simpel en voor zo'n 25 euro in gebruik kon nemen en waarmee ze bijna vier meter extra opbergruimte kon realiseren. Kijk, zo'n tip, daar heb ik zelf ook plezier van.
En ook in de 'oplaadlade' (daar zou ik patent op moeten aanvragen) die in een op maat gemaakte boekenkast plaats zou kunnen bieden aan alle aanwezige telefoons en hun bijpassende opladers.
Ook fijn: toen ik voorstelde om aan een kant van de lange eettafel in plaats van de stoelen een een lange bank te nemen, bleek al snel dat een of andere zoon die wel even kon maken. Handig!

Kortom, Ik had het reuze naar mijn zin bij Teunie, het was of we elkaar al jaren kennen. En nu heeft ze ook nog - op haar blog - leuk verslag gedaan over onze werkbijeenkomst. 
Ik werd er bijna verlegen van. Bijna, maar niet helemaal, want ik ben onbescheiden genoeg om dat verslag hieronder te kopiëren. Kan iedereen lezen wat zij er nu zelf van vond... 


Veelzijdig
Jacquelien is een veelzijdige vrouw. Zij is onder meer opruimcoach met een unieke online cursus opruimen: de thuisstudie Opgeruimd Wonen. Jacquelien is collega blogster. Maar Jacquelien is ook binnenhuisarchitect. En in die laatste hoedanigheid had ik haar nodig :-). 

En ja, voor veel mensen klinkt het als overdreven of als kostbaar als ze horen, dat je een binnenhuisarchitect in de arm neemt om je huiskamer te laten inrichten. Maar daar ben ik het beslist mee oneens. Ik ben gewoon geen natuurtalent als het om dingen als inrichting gaat. Dat laat ik met alle plezier aan iemand over, die daarvoor gestudeerd heeft. En duur vind ik het al helemaal niet. Jacquelien hanteert een heel schappelijk uurtarief en heeft zo´n projectje als bij ons in een paar uurtjes bekeken. Het scheelt me vast een zeker één of meerdere miskopen, dus ik heb dat geld er heel snel uit.

Mailcontact
Ik vertelde per e-mail aan Jacquelien waar ik tegenaan liep: 
- jarenlang ´niets gedaan´ aan ons interieur, dat daardoor nogal gedateerd is
- meubels van mezelf, maar ook van mijn ouders, die moeten gaan matchen
- graag een advies voor een indeling om zo tot de beste keuze te komen
- kleuradvies met name wat betreft de vloer, de muren en de raambekleding
- een nieuw, warm, gezellig ´nestje´ maken met veelal bestaande ´ingrediënten´
- het nieuw aan te schaffen moest ook nog in het budget passen

Persoonlijk bezoek
Jacquelien wist raad. Gelukkig :-). Ze kwam de situatie persoonlijk in ogenschouw nemen. Ze moest daarvoor best een reis maken, maar dat was geen punt. Jacquelien vindt het heel belangrijk om haar cliënten te leren kennen, hun wensen aan te horen en vooral: de sfeer te proeven. Daarmee schept ze voor zichzelf een vertrekpunt waar vandaan ze haar plannen maakt en haar adviezen geeft. In een uurtje of drie (ik weet het niet eens precies meer, het voelde eigenlijk gewoon als ´gezellig´) stelde Jacquelien een plan op. Een plan voor de raambekleding, het raamkozijn, de vloer, de muren, de eethoek, de zithoek, ALLES! Alles werd netjes uitgewerkt in een soort stappenplan. Er waren dingen bij, waarmee ik direct aan de slag kon. Andere dingen zijn voor later. Daar moeten Willem en ik rustig de tijd voor nemen om te kijken, te kiezen, te kopen. Dat geeft niet. Er staat geen druk op de ketel. Het was sowieso een heel ontspannen gebeuren. Dat heb je als je een echt onafhankelijk advies krijgt! Jacquelien werkt niet samen met een meubelverkoper, vloerenlegger, gordijnenspeciaalzaak of wat dan ook. Een groot verschil met wanneer je interieuradvies vraagt bij bijvoorbeeld een meubelspeciaalzaak. Die weten altijd precies wat je allemaal moet aanschaffen, voordat je interieur klopt. Bij Jacquelien mogen je oude meubeltjes best blijven, als die nog goed zijn. Ze geeft hooguit een advies om zo´n meubelstuk een andere ´look´ of een andere toepassing te geven.

Blij
Ja, ik ben blij, dat ik deze stap genomen heb. Ik ben de drempel over, om het één en ander te gaan aanpakken. Omdat Jacquelien ons huis met eigen ogen heeft gezien, kan ik haar ook later nog mailen of bellen, als ik ergens over twijfel. Dat is een rustig idee. En Jacquelien is een fijne vrouw. Praktisch en ook perfectionistisch. Ik kan haar aanbevelen als binnenhuisarchitect (ze doet zowel grote als kleine, zowel zakelijke als privé projecten). En ik weet wel zeker, dat ze ook een heel goede opruimcoach is!

This made my day!
Teunie en Willem, het wordt vast helemaal naar jullie zin als alles klaar is.
Veel plezier en succes!

PS Wat ik heel erg roerend en veelbetekenend vond was dat Teunie vertelde dat ze graag een paar dingen uit het huis van haar ouders wilde hebben: de zoutpot omdat ze nog zo voor zich zag hoe haar moeder die gebruikte. En de schoenpoetsdoos. Dat begrijp ik helemaal! Zo gebruik ik mijn moeders zeem en raamwisser en draag ik met veel genoegen haar zachte roze badjas.

-----------------------

Eerdere bijdrages van Teunie over mijn blog, mijn werk, mijn website 
mijn seizoensrondbrief en de thuisstudie: 'Opgeruimd wonen!' vind u hier



9 opmerkingen:

  1. leuk stukje. als ik niet zo ver weg woonde (Spanje)zou ik ook graag gebruik maken van jouw adviezen
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Martina, daar is ook nog wel wat mogelijk hoor: Foto's en plattegronden kunnen we per mail uitwisselen en via skype kunnen we elkaar ook nog - gratis - spreken. Heb ik wel eens gedaan en naar volle tevredenheid. Behalve natuurlijk als er grote verbouwingen moeten worden gedaan, waar toezicht op de bouw nodig is. Maar een kleur- en verlichtingsadvies en een goede indeling van de meubels kunnen ook op afstand, fijne dag, Jacquelien

      Verwijderen
  2. Jullie zijn beiden vrouwen naar mijn hart! Lekker hergebruiken wat kan, maar niet gaan voor minder dan goed en gezellig (en functioneel). Ik gebruik met veel plezier nog de strijkplank van mijn moeder (ouders ;-)), en de beschuitbus (wel in mijn studententijd geschilderd in mijn favoriete kleur, maar de onder- en binnenzijde zijn nog steeds jarenvijftiggroen), stoelen en delen van het servies van mijn grootouders.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, een vrouw naar iemands hart zijn, dat is fijn om te horen, hartelijke groet, Jacquelien

      Verwijderen
  3. het moet heerlijk geweest zijn, jullie met zn tweeen, zo lekker aan het werk. en tegelijk genieten...

    leuk om te lezen!
    liefs annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was ook heel leuk Annette, en gelukkig ook heel ontspannen. Grappig dat ik het idee had dat ik Teunie al jaren ken. Dat is ook een beetje zo via haar blog natuurlijk, maar we hebben elkaar nooit ontmoet. Maar ik voelde me gelijk thuis bij haar en haar gezin. Lieve groet, Jacquelien

      Verwijderen
  4. Dag Jacqueline,

    Ik las erover op de blog van Teunie en ben bij jou gaan neuzen.
    Dat neuzen duurt nu al twee uur.....
    Wat blog je leuk met enorm leuke teksten, foto's. Ik vind je inspirend en blijf je graag volgen. Groet, Labina.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Contact opnemen met heer Bubuza is het beste wat mijn huwelijk ooit is overkomen, mijn huwelijk werkte niet, mensen adviseerden me om van mijn man te scheiden omdat hij een chronische bedrieger en een dronkaard was, het was een zeer vreselijke situatie om samen te leven met een dronkaard en bedriegende echtgenoot, alles wat ik wilde was een verandering, dus nam ik contact op met heer Bubuza voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396. Hij vertelde me dat hij mijn verbintenis met mijn man zou herenigen met zijn spreuk, heer Bubuza vertelde me wat ik moest doen, wat ik deed onmiddellijk en vandaag vier ik het omdat mijn man helemaal is gestopt met drinken en vreemdgaan. Neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail:: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen