Klein appartementje...



Met onze woongroep gaan we hopelijk 24 woningen plus gemeenschappelijke ruimtes 
en tuin bouwen en bewonen. Van deze woningen zijn er 10 sociale huurwoningen. 

Voor de sociale huurwoningen wordt nu gerekend met een oppervlakte van 80 m2
Dat is dan inclusief een kleine berging / bijkeuken van 8 m2
We krijgen daar dan een woonkamer, open keuken, 2 slaapkamers en een badkamer voor. 
Die bovendien ook rolstoelvriendelijk moet worden ontworpen, wat ook extra meters kost.

Ik vind dat behoorlijk klein. Onze huidige woonkamer alleen is al bijna 40 m2.
Dus onderzoek ik hoe kleine appartementen zo fijn, handig en mooi mogelijk zijn ingedeeld. 

Ik kwam deze plattegrond tegen van een appartementje van 6 bij 6,5 meter, dus 39 m2.
Door de vierkante vorm heb je hier maar weinig verkeersruimte / loopruimte nodig.
En de loopruimte tussen slaapkamer en badkamer heeft hier ook al een mooie dubbele functie omdat het eigenlijk een inloopkleedkamer is met aan beide zijden kledingkasten.

De zitkamer is prima, alhoewel ik de grote diepe kast niet helemaal nodig zou vinden, 
en liever met wat extra zitplekken een gezellige kring zou willen maken.

De keuken heeft ook veel kastruimte tegen de muur naar de badkamer en een kookeiland.
Dat ziet er ook leuk uit, maar ik zou toch graag een grote tafel willen 
waar ik met minimaal 6 mensen aan zou willen kunnen eten.

Ook zie ik geen hal of plek voor de kapstok, geen plek voor de wasmachine of stofzuiger
en maar een heel klein (voor ons te klein) pc werkplekje in de hoek van de zitkamer.
Maar toch een inspirerend gebruik van deze kleine oppervlakte,
waarbij de vrolijke kleuren en dat leuke rond kleed voor de bank gezellig meedoen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten