Tijd voor de afvalupdate!



1 augustus, het is weer tijd voor de afvalupdate.
Hoe was het ook weer?
Mijn man Wim heeft mij begin januari voor een uitdaging gesteld: 
Voor 1 januari 2017 12 kilo afvallen. Dat betekent 1 kilo per maand. 
De eerste maanden ging het goed, de maanden er na stokte het, 
mede door de ziekte en het overlijden van mijn moeder. Met name het slechte slapen hielp niet.

Op 1 juni en 1 juli zat ik gelukkig weer op schema. 
En ook deze maand heb ik mijn doel gehaald. Hoera!
Ik weeg 84 kilo. Dat betekent dus 7 kilo eraf in 7 maanden. Nog 5 te gaan.

Er ontwikkelt zich een soort van patroon. 
De eerste week van de maand, doe ik een beetje rustig aan en probeer ik te stabiliseren. 
Daarna val ik elke week een half pond af en 'moet' dan de laatste week van de maand 
streng zijn voor mijzelf, want ik wil het natuurlijk wel graag halen.

Het bewegen gaat goed. 
Bijna elke dag zit ik een half uur op de hometrainer of ik ga zwemmen.
Verder doe ik bijna alles op de fiets. En ik probeer ook elke dag iets extra's te doen 
(naast boodschappen, koken, de was enzovoort) in het huishouden, zoals ramen wassen, 
badkamer poetsen, de keukenvloer of de gang dweilen of het terras vegen. 
Daarbij kan ik goed voelen dat ik mijn spieren gebruik. 
Dat geeft me een actief gevoel en mijn huis knapt er ook van op.

Verder probeer ik goed te slapen. 
Toen het laatst zo gek warm weer was, 
lukte het slapen minder en dat merk ik direct op de weegschaal. 

En ik doe elke week een 500 calorieën dag. 
Dat is goed vol te houden en dat werkt ook door op de andere dagen.
Mocht het nodig zijn ga ik dat twee dagen per week doen, 
maar dat houd ik nog even achter de hand.
Alle dagen eet ik veel groente en fruit en ook met zo veel mogelijk variatie.


Vanochtend kwam voor het eerst in mijn hoofd op dat als dit allemaal gaat lukken, 
79 kilo nog niet het einddoel hoeft te zijn.
Als ik een gezond BMI zou willen hebben dan moet ik doorgaan tot 72 kilo.
En dat lijkt nu ineens toch minder onbereikbaar dan eerder dit jaar.

Voorlopig houd ik het bij die ene kilo per maand. 
Daar moet ik moeite genoeg voor doen en ik wil ook niet gaan crashen of jojo-en.
Op 1 september hoop ik niet meer dan 83 kilo te wegen.
Wish me luck

Even teruglezen?



8 opmerkingen:

  1. Wat goed van je!!! Volhouden is de leus.
    Ik zit in het zelfde schuitje dus weet hoe lastig het is soms.
    Ik wens je deze maand veel succes
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Manon, het is fijn om van een 'lotgenoot' te horen. Mijn man en dochters zijn allemaal slank, tot mager. En kunnen eten wat ze willen. Dat is soms lastig te verteren... Jij ook succes!

      Verwijderen
  2. Wat goed van je Jacquelien!! Gewoon doorgaan!
    Het is een zoektocht naar wat bij je past!
    Ik ben me aan het orienteren voor een fitbit, mn om na te gaan hoeveel stappen ik maak op een dag en hoeveel ik slaap.
    Mocht je slecht slapen is droomsap misschien een idee, ik gebruik enkele keren pw een halve theelepel.

    groet
    Marrian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marrian,
      ik ben benieuwd, een fitbit? Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik hoor graag van je, groet, Jacquelien

      Verwijderen
  3. Een heel goed besluit om door te gaan voor een "gezond" gewicht.
    En met dit tempo is het goed te doen.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gea,

      ja ik ben het met je eens, dit tempo maakt het haalbaar. En ik hoop echt uiteindelijk een gezond BMI te krijgen. Hartelijke groet, Jacquelien

      Verwijderen
  4. Wat fijn dat het ook deze maand weer gelukt is om een kilo af te vallen. Top!!

    Liefs Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Corrie! En hoe gaat het met jouw niet roken? Nog steeds vol te houden? Heel veel succes! lieve groet, Jacquelien

      Verwijderen