Lelijke apparatuur wegwerken.


Dag Jacquelien,
Ik heb een verzoeknummer, ik weet niet of je daaraan doet?
In mijn huiskamer, die ik nog (deels) aan het inrichten ben, zit ik met die foeilelijke dingen als een modem, de telefoon / antwoordapparaat, het “kastje” van de digitale tv.
Volgens mij mogen die niet in een dichte kast weg worden gewerkt, maar ik vind ze ZO lelijk!
Heb jij soms ideeën over hoe ik ze zo mooi mogelijk weg zou kunnen werken?
Misschien een ideetje om een keer een blog aan te wijden? Henny Brouwer

Henny, wat leuk om dit verzoeknummer van je te krijgen. Ik ga mijn best doen!
Je hebt het over verschillende dingen:

Het modem: Ik neem aan dat je als je een draadloze verbinding hebt van je modem naar de pc / laptop / tablet / mobiele telefoon, het inderdaad niet handig is om die weg te werken in een dichte kast, omdat die de snelheid van je verbinding mogelijk kan verslechteren. Maar helemaal zeker weet ik dat niet; de techniek staat immers voor niets tegenwoordig.
Bij ons komt de kabel voor het modem binnen in de hoek - onder het voorkamerraam - en wij hebben het modem daar dan ook aan de muur opgehangen achter het gordijn, achter het deel van het gordijn dat daar altijd hangt ook in open geschoven toestand. Je ziet er niets van!

De telefoon / antwoordapparaat: Ik denk dat het apparaat zelf vaak niet zozeer het probleem zal zijn, die kan toch wel ergens op een kastje, in de boekenkast, in de vensterbank of zo (liefst een beetje uit het zicht), maar dan bij voorkeur ergens waar je de draden van zo'n apparaat netjes weg kan werken. De hele dradenellende is sowieso meestal rommelig en storend.
Ik probeer draden liefst te laten wegvallen in of achter een kast, onder de vloer, achter een gordijn, in een kabelgootje onder een bureaublad of over (of in) de plint. Vaak scheelt het al als je een witte draad neemt in plaats van de zwarte die vaak aan apparaten zitten. Voor mij is het de beste manier om 'rustig' elk apparaat met de bijbehorende draden / kabels / verlengsnoeren / contactdozen per 'stuk' af te handelen. Dat wil zeggen dat ik er een project van maak en de beste plek uit zoek, bedenk waar ik de stroom vandaan kan halen (soms met een gaatje door de muur vanuit een andere ruimte of kast) en hoe ik kabels zo onzichtbaar mogelijk kan wegwerken.    

Het kastje van de digitale tv: Wij hebben niet zo'n kastje, maar wel een dvd-recorder en daar geldt hetzelfde voor:
Je kunt dit soort dingen meestal wel netjes in de kastje bij de televisie wegwerken, maar als je de tv - of de recorder gebruikt -, moet je om de afstandsbediening te kunnen gebruiken vrij toegang hebben tot zo'n apparaat, en dus een klepje of een deurtje open (kunnen) zetten. Maar je wordt er meestal niet blij van als die 'altijd' openstaat. Zeker gezien de alle stekkers en extra techniek die er vaak bij komt.... 
Soms kun je het proberen op te lossen met een geperforeerde plaat waar de afstandsbediening het gewoon 'doorheen' doet. Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die in een landelijke keuken de radio / audio installatie in een rieten mand (en daarmee uit het zicht) hadden gezet en waar de afstandsbediening het gewoon 'doorheen' deed. Is misschien ook een tip.  

Hier staat de tv op een plateau.
De draden kun je via een gat direct achter de tv onder het plateau laten 'zakken'.
Onder het plateau aan de achterzijde zou je een contactdoos kunnen monteren waar dan alle stroom vandaan komt. Zo slingeren er geen losse draden over de vloer.
Als je de kussens nu van plek zou ruilen met de kist, zou je het 'televisiekastje' in die kist kunnen zetten. Als je de zoeker van het tv-kastje zo in de kist kan plaatsen dat je hem kan bedienen door de kier van het kist heb je het mooi opgelost.

Een mooie televisiekast met klepkastjes waar je de apparatuur in kunt zetten.
Eventueel kan het ook in het open vak, maar dan heb je die dingen wel altijd 'in beeld'.

Maatwerk: Een televisiekast waar de draden achter het wandje kunnen worden weggewerkt.
Dat is ook fijn want hoe naar is het als je een tv ophangt en de draden komen er onder uit...
Open vakjes voor apparatuur, maar als die precies op maat is, is dat minder storend. 
En anders zouden er nog schuifdeurtjes voor kunnen.
Televisiekast die juist ruimte biedt voor een 'open' dvd speler/recorder
die toch niet erg opvalt, en waar de draden uit het zicht kunnen blijven.

 
Hangende televisie zonder hinderlijke draden.
De apparatuur zou in de onderste kast kunnen.

Kasten waar de televisie in zijn geheel uit 'beeld' kan worden gehaald.

Poppetje gezien : klep dicht!



2 opmerkingen:

  1. Ha, dank voor alle opties! Ik moet die hoek van de kamer nog inrichten, dus hier ga ik zeker iets aan hebben. Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegenwoordig zijn er ook holle plinten verkrijgbaar, ideaal om draden achter te verbergen.

    BeantwoordenVerwijderen