Zelf speltbrood bakken

 
Wat een storm en regen gisteren, wij waren blij dat we binnen waren.
We zagen die hoe er tegen de Alp d' Huez werd op gefietst,
dronken koffie, lazen de krant, deden de puzzel en ik ging speltbrood bakken...
 
 
 
Gelijk maar goed doen had ik bedacht ik en zo kocht ik  
een pak van 5 kilo (!) biologisch speltmeel van korenmolen de Leeuw.
Daarvan woog ik 500 gram van af.
 
 
Daar ging bij: keltisch zeezout, (2 theelepels, vond ik best wel veel, maar dat stond er echt..)
een zakje gist van de biologische winkel - met een schepje suiker -
ruim een eetlepel biologische kokosolie en 325 ml water. 
  
 
 
Alles bij elkaar, en ik koos het langste programma van 3 uur en 40 minuten.
Het ging lekker ruiken in huis, terwijl de regen tegen de ramen joeg...
  

 
Resultaat: de smaak is goed, het is wel een beetje een plat brood.
Misschien iets minder kokosolie, iets ander meel erbij, iets meer water??
Ik kan nog minstens 9 keer experimenteren met die zak van 5 kilo...
 
Ondertussen al mijn wol en katoen op zolder uitgezocht,
waar ik nog wat in zie mocht blijven, alle andere restjes mochten weg.
En ik heb iets gevonden waar ik een klein dekentje (kraamcadeautje) van kan breien.
Ik ben al begonnen, ik houd jullie op de hoogte!
 
Een hele mooie dag gewenst vandaag!
 
 
 

3 opmerkingen:

  1. Ja, voor bakken was het goed weer en hat ruikt dan ook heerlijk in huis. Met de wind om het huis en lekkere geuren krijgen donkere dagen de mooiste kleuren.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak ook zelf mijn Speltbrood met meel van de molen.
    Na wat broden gebakken te hebben kwam ik op het beste resultaat met volgende verhoudingen:
    350 g speltmeel
    150 g speltbloem
    (alleen meel maakt het brood te zwaar en niet zo luchtig, daardoor misschien je plat brood)
    325 g kefir of melk of yoghurt
    1 ! theelepel zout
    1 volle eetlepel honing
    zakje gist van 7 gram
    Ik bak het brood in de machine in 2 uur 53 minuten incl. kneden en rijzen
    Ik zelf en de kinderen eten alleen nog maar dit brood. Man wil toch nog brood uit de winkel.
    Succes met verder uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Su, wat fijn om te horen wat ik ook nog zou kunnen proberen!
      Ik ga je advies gelijk in praktijk brengen, ik houd je op de hoogte....
      Jacquelien
      PS Het zelf bakken van brood heeft voor mij een heel hoog woongelukgehalte, maar als het dan ook nog goed lukt en lekker is dan ben ik helemaal blij!

      Verwijderen