Linde

 
 


Heb je ruimte in je tuin voor een boom,
dan zou je voor een Linde kunnen kiezen.
Volgens de Kelten en Germanen zou godin Freya zich in de Linde vestigen
en die zou je huis beschermen.
 
Dat is natuurlijk nooit weg,
maar het is ook nog eens een mooie boom
met een hartvormig blad en heerlijk ruikende bloemen.
Enne... het is een koninginnenboom!
 
We hebben niet voor niets onze oudste dochter Linde genoemd...

 
 

Zo lief.....


 
 
Deze foto's kwam ik tegen op pinterest.
Ze hebben niet direct zo heel veel met fijn wonen te maken.
Maar ze bleven steeds op mijn scherm terugkomen
en daarom wil ik ze nu graag delen.
 
Ze stralen voor mij zoveel liefs, kwetsbaars, hoopvols uit,
zeker gezien deze donkere dagen, vlak voor de kortste dag. 
 
Nog een weekje, dan gaan de dagen weer lengen
krijgen we weer meer licht in ons leven.
 
En tot die tijd kan ik heel veel energie opdoen
aan de schoonheid van zoveel prachtig leven op foto's...
 
 

Bomen...

 
 
Omdat we de komende dagen verwachten geen tijd te hebben,
gaan Wim en ik vanmorgen even een kerstboompje uitzoeken.
In de jaren hiervoor hadden we bijna elk jaar wel een boompje (van een eerdere Kerst)
in de tuin dat we konden uitgraven en met de kruiwagen naar binnen rijden.
Waar die dan meestal (handig) gewoon - met wat aarde erom - in bleef staan,
lekker op hoogte, op wat jute zakken, met het vilten stalletje eronder.
Na de feestdagen ging hij dan gewoon weer de tuin in.
Helaas hebben er nu geen een meer die het heeft overleefd.
We zijn 'uitverkocht!'
Dus toch maar even eentje uitzoeken (met kluit)
en kijken of we hem dit jaar kunnen 'overhouden'.
 
 

Meten is weten!

 
 
Voor de on-line thuisstudie 'Interieurontwerpen', die ik aan het schrijven ben ,
had ik het boekje 'De menselijke maat' van Haak nodig,
dat sinds mijn studietijd gewoon altijd in mijn boekenkast staat.
Behalve nu, want het is nergens te vinden.
Er staat me iets van bij dat ik het had uitgeleend, maar aan wie?
Gelukkig kon ik het boekje via Bol.com tweedehands aanschaffen,
alhoewel zonder de vertrouwde rode cover, maar in het oranje.
 
In dit boekje staan van allerlei activiteiten en spullen de benodigde maten genoteerd.
Tijdens mijn studie hoorde je soms over de tekentafels de vraag:
Hoe breed moet een garage eigenlijk zijn? 
Hoe lang is een fiets?
Hoe hoog mag een bovenkastje zijn?
 
In dit boekje worden begrippen gehanteerd als
plaatsingsruimte, gebruiksruimte, circulatieruimte.
 
En hoe makkelijk je je daar in kunt vergissen blijkt wel
als je tijdens een verhuizing met kast en al vast komt te zitten in het trappenhuis,
als dat geplande ligbad helemaal niet in die nieuwe badkamer op zolder
kan komen zonder het dak open te breken,
en als een klep van een vaatwasser niet helemaal open kan
omdat er een radiator net iets te dichtbij geplaatst is.
 
 
 

Blauw...

 

 
 
 
 




 









Schoonmaken

 
 
Onze oudste dochter heeft een nieuw plafond in haar woon / slaapkamer gekregen.
Dat betekent dat van tevoren alles uit die kamer moest worden gehaald
en gaandeweg heel erg veel puin, stof en troep over de vloer.
 
Het plafond is inmiddels af en geschilderd, het puin afgevoerd. 
Nu moet de kamer weer schoongemaakt worden
en alle spullen die er uit waren gehaald
weer opgefrist teruggezet / opgehangen, gemonteerd...
 
Daar gaan haar vader en ik vandaag mee helpen.
Ik heb nu al spierpijn.
 
Gelukkig gaan we vanavond gezellig uit eten met vrienden,
wat zullen we voldaan en moe een wijntje bestellen...
 
 

Rondbrief

 
 
 
Aan het begin van elk seizoen stuurt Binnenkant een gezellige rondbrief.
De eerste was de herfstrondbrief van 2009 en inmiddels ben ik druk bezig met de 22 ste. 
 
In de rondbrief deel ik nieuwtjes over mijn werkzaamheden
als binnenhuisarchitect en opruimcoach,
maar ook leuke woon- en opruimtips, mooie interieurfoto's en -filmpjes,
links naar inspirerende woonsites, DIY's, prijsvragen en columns.
 
Toen ik er pas mee begon hoopte ik op 100 lezers.
Dat waren in eerste instantie vrienden en familie, opdrachtgevers en cursisten.
Dat aantal is gestaag gegroeid,
maar vooral sinds ik begin vorig jaar met deze blog begon ging het rap.
 
Voor de winterrondbrief die op 21 december wordt verzonden
staan inmiddels 1201 namen op mijn verzendlijst.
 
Met dat aantal ben ik natuurlijk heel blij.
Ik stuur met een druk op de knop 'verzenden' de brief naar 1200+ mensen 
die ik inmiddels niet allemaal meer persoonlijk ken.
Ze komen via vrienden en bekenden of via deze blog bij mij terecht.
 
Waar ik ook heel dankbaar voor ben zijn de fijne reacties die ik soms krijg.
Volgens mij zijn mijn lezers gewoon hele leuke mensen.
 
Wie nog graag voor de winter op mijn verzendlijst wil staan is van harte welkom.
Aanmelden is eenvoudig
 
Op deze pagina staan ook de links naar de alle eerder verschenen rondbrieven,
zodat u eens rustig kunt kijken of het u wat lijkt...
 
De seizoensrondbrief is gratis en u ontvangt gegarandeerd geen spam.
 
 

Wijze woorden van Nelson Mandela

 

Nelson Mandela stierf op 5 december 2013 na een lang ziekbed.
De wijze woorden van Mandela waren voor veel mensen een bron van inspiratie.
En hoewel hij er niet meer is, zullen zijn woorden nooit vergeten worden.
Hieronder staan een aantal van zijn mooiste uitspraken:

Ik heb geleerd dat moed niet de afwezigheid van angst is, maar de overwinning ervan. De dappere mens is niet hij die geen vrees kent, maar hij die de strijd aangaat met die angst.’

‘Wat telt in het leven is niet puur het feit dat we geleefd hebben. Het verschil dat we maken in de levens van anderen bepaalt hoe betekenisvol het leven is dat wij leiden.’

‘Een land dient niet te worden beoordeeld naar de wijze waarop de meest aanzienlijke burgers er worden behandeld, maar de minst aanzienlijke.’

‘Je onbelangrijk voordoen bewijst de wereld geen dienst. Er is niets verlichtend aan je klein te maken opdat andere mensen zich bij jou niet onzeker zullen voelen.’

‘Educatie is het krachtigste wapen dat we kunnen gebruiken om de wereld te veranderen.’

‘Wrok is als het drinken van gif en vervolgens hopen dat het je vijanden doodt.’

‘Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof. Een mens leert haten, en als we kunnen leren om te haten dan kunnen we ook leren om lief te hebben. Want liefde is een natuurlijker aspect voor de mens dan haar tegenpool.'

‘Passie vind je niet door het klein aan te pakken, door genoegen te nemen met een leven dat minder is dan het leven dat je zou kunnen leiden.'

‘Ik heb gevochten tegen witte dominantie, en ik heb gevochten tegen zwarte dominantie. Ik heb het ideaal gekoesterd van een democratische en vrije samenleving, waarin elk persoon leeft in harmonie met elkaar en met gelijke kansen. Dit is het ideaal waar ik voor leef en hoop uit te zien komen. Maar mijn heer, als het moet, is het een ideaal waarvoor ik bereid ben te sterven.’

‘Als ik alles opnieuw kon doen zou ik het precies hetzelfde doen, zoals elke man die zichzelf een man durft te noemen.’

‘Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het is gedaan.’

‘Vrijheid gaat niet zozeer over het loskomen van de boeien, maar om het leven op een manier waarbij je anderen respecteert en hun vrijheid vergroot.’

‘Educatie is de motor achter persoonlijke ontwikkeling. Het is door educatie dat de dochter van de boer een dokter kan worden, de zoon van de mijnwerker het hoofd van de mijn kan worden, dat het kind van een landarbeider de president van een groots land kan worden. Wat we doen met wat we hebben, niet met wat ons gegeven wordt, is dat wat ons van elkaar onderscheidt.’

‘Opdat je keuzes weerspiegelingen zijn van je hoop, niet van je angst.

‘Een leider is als een herder. Hij blijft achter zijn kudde, laat de slimste voorop lopen, waarna de rest volgt, zich niet realiserend dat ze al die tijd van achteren uit worden geleid.’
 
 
 
En hieronder de link naar een prachtige Ted Talk van Boyd Varty
 
Van harte aanbevolen!

Rietveld lamp

 
 

Hanglamp van Gerrit Rietveld uit 1920
 
prachtig & tijdloos
 
 
 

Ook leuk...



 
Goh, ook leuk!
 
Voor in de hal of in de slaapkamer of zo...
(ik heb nog wel ergens een paar onnutte bezemstelen liggen)