'Kijk zo wonen wij!'


Een nieuwe aflevering in de fotorubriek:
'Kijk, zo wonen wij!'
Het is een serie woonportretten
waarin bewoners in een interview al mijn woonvragen beantwoorden,
en het goed vinden dat we komen binnenkijken en foto's maken.
Gewoon zoals het is!
Ter inspiratie van iedereen die - net als ik - ook graag fijn woont
en wel eens wil zien hoe anderen dat aanpakken...


Deze keer een heel speciaal woonportret van Gerlof Monte, 91 jaar,
die speciaal voor mijn bezoek de deurklopper nog even gepoetst heeft.

Hoe lang woon je in dit huis?
Gerlof Monte: 'Ik woon hier 33 jaar. 
Het was een bouwval, maar het is met warm geld gerestaureerd.
Ik mocht met de restaurateur meedenken over de indeling.
Het zijn een voor- en een achterhuis die aan elkaar zijn gekoppeld.
Ik huur dit huis op voorwaarde dat ik het behandel als een eigen huis'.

En dat doet Gerlof Monte zeker.
Eerlijk, ik ken niemand die zo veel aandacht heeft voor zijn huis.
Gerlof Monte noemt zichzelf dan ook een echte huismus.
Hij houdt er van om van zijn huis zijn eigen holletje te maken. 
Hij verandert ook niet veel aan zijn huis.
De bank staat steeds op dezelfde plek.
Dat geeft houvast en veiligheid.
Hij heeft veel omhulling nodig en alles moet ook mooi zijn. 
En georganiseerd. 

De reden dat we dit woonportret van Gerlof Monte nu maken 
is dat de Kersttijd 'in zijn huis' veel voor hem betekent.
Hij begint al in het voorjaar met de voorbereidingen.
Hij maakt bijna alles zelf en overal heeft hij een verhaal bij.

*

*
Boven de eettafel hangt de adventskrans. 
Aan het plafond hangt een verzameling kerstklokjes. 

Op deze blauwe doek hangen stro sterretjes. 
Voor elke Adventsdag eentje. En voor de Adventszondag een grotere.
Het engeltje heeft Gerlof gefiguurzaagd toen hij een jongetje was.


Vanaf de bank kijk je heel leuk naar buiten.

Als ik vraag naar de top drie van fijnste plekken in huis, 
noemt Gerlof Monte ze zonder aarzelen op:
'De woonkamer, de voorkamer en de tuin.
Het is maar een klein tuintje, maar in de zomer zit ik er bijna de hele dag.
Ik heb er gewoon een buitenkamer bij, zo beschut is het daar'.

Rond Advent wordt de servieskast ontdaan van het gewone servies,
 Het kerstservies komt er voor in de plaats.

*

**
Gerlof Monte: 'Bij het kerstservies hoorden geen eierdopjes.
Daarom heb ik toen zelf maar bijpassende mutsjes geborduurd'.

Ook deze theemuts maakte hij zelf.
Dit borduurwerk werd dit jaar het onderwerp van zijn kerstkaart.

Gerlof Monte heeft in Rotterdam en Amsterdam kunstnijverheid gestudeerd.
 Hij kwam na de oorlog te werken in een Joods kindertehuis in Hilversum, 
waar hij handvaardigheid gaf aan kinderen die alles waren kwijtgeraakt.
Met kinderen werken bleek voor hem een gouden greep. 
Hij studeerde creatieve sociale therapie aan Middelloo in Amersfoort 
en heeft zijn hele leven gewijd aan kinderen en heilpedagogiek.
Maar ook creativiteit en ambachtelijke kunstnijverheid 
heeft Gerlof zijn hele lange leven volop beoefend. 

Gerlof Monte: 'Ik ben een doener. 
Ik houd er van om zelf dingen te maken. 
Ik borduur alles, maak sterretjes van stro en maak zelf kaarsen.
En ik verzamel mooie dingen.'
*
Gerlof Monte is hier druk met het Kerststalletje.

*
Waar koop jij je spullen?
'Ik ben iemand die niet impulsief iets aanschaft.
Ik denk wel zes keer na voor ik iets koop.
Maar als ik dan iets echt mooi vind dan
vind ik het ook niet erg om er geld aan te besteden. 
De rode banken kocht ik gewoon bij Eijerkamp, maar
dit lage stoeltje heb ik op een veiling op de kop getikt voor 35 euro.
Ik houd er van als het luchtig is en bijna transparant'.

Hoe geordend ben je?
 'Je kunt me gerust dwangmatig noemen, het is gewoon zo! 
Alles moet netjes georganiseerd zijn.
Ik ben wel eens 's nachts naar beneden gelopen 
om te zien of de lepels wel netjes in de keukenla lagen'.

Het dagelijks servies in de open kast is een lust voor het oog
en ook de voorraadkast is prachtig, zonder ruimteverlies, 
en met de etiketten op alfabetische volgorde!!
'Ja, je bent dwangmatig of niet!'

De peulvruchten hangen in zakken in de deuropening.
Het hele jaar trouwens, maar nu in gezelschap van kerstkabouters.

De keuken heeft een dakraam gekregen om licht in huis te laten.
Op de hoek van de toog liggen kerstlucifers klaar om de kaarsen aan te steken.


*

In het halletje verzamelt Gerlof Monte Hindeloper spulletjes.
De tafel kantelt hij om te laten zien hoe fraai  de onderzijde van het blad is.
In het vitrinekastje bewaart hij allemaal kleine naai-attribuutjes
en de kapstok is versierd met zelf geborduurde kerstrandjes.



Gerlof Monte is twee keer getrouwd geweest, 
hij heeft (pleeg)kinderen, klein- en achterkleinkinderen,
maar woont nu al weer heel lang alleen.
Hij kan goed alleen zijn en verveelt zich nooit. 
Zijn slaapkamer ziet er meer als een zitkamer uit.
Elke morgen haalt hij zijn bed af en maakt het gezellig.

Naast de slaapkamer heeft Gerlof Monte nog zijn borduurkabinetje:

Zijn kast met handwerkspullen is smullen voor een opruimcoach.
Net als deze weer prachtige zelf gemaakte kerstkaart.

En dan is er nog zijn voorkamer, met de houtkachel.

In deze kamer is hij graag als hij een paar dagen binnenshuis is geweest. 
Dan is de woonkamer hem te groot en heeft hij beschutting nodig.
Ook doet hij hier wel eens een dutje en zijn administratie.


Heb je nog een 'fijn wonen' tip?
Gerlof Monte: 'Volgens mij is iedereen gebaat bij 
een vast dag-, week-, maand- en jaarritme in huis.

Als laatste wil ik nog wat details laten zien die me opvielen:
Links, het hangende engeltje in de voorkamer naast de adventsslinger 
en rechts een mooie kersttekening in vetkrijt.

Hieronder het engeltje in de boom waar Gerlof Monte samen Kerst mee viert
en de huiskabouter samen met zijn kerstvriendje.

Ik had dit woonportret wel drie keer 
zo lang kunnen maken met alle moois.
Gerlof Monte, heel hartelijk dank dat we in je 
mooie kersthuis mochten binnenkijken.

Alle met een * gemarkeerde foto's zijn gemaakt door, 
fotografe Dorothee Nijland, waarvoor ook mijn hartelijke dank!


4 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een zorg en werk is hieraan besteed, het ziet er prachtig én gezellig uit! Ik wens meneer fijne kerstdagen.

    Veronique.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat we dit in Middelburg konden bekijken dank zij de tip van Evelien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi, ben er vaak geweest vroeger en er hing altijd een warme gastvrije sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen