Opmaken!




Er verdwijnen steeds meer spullen hier uit huis. Spullen die ik weggeef en op worden gehaald, zoals deze week een gevarendriehoek, we hadden er drie, verschillende huistelefoons, een enkele en twee duo-sets,- ook nog een paar van mijn moeder -, een ook nog een mooie nooit gebruikte bbq en een boodschappenmandje. Mensen verlaten hier blij het pand met hun spullen. Opgeruimd staat netjes.

Maar waar ik nu ook mee druk ben is 'opmaken'. Dingen opmaken voor ik nieuwe koop. 
Heerlijk om te doen en met al die kleine beetjes helpt het toch. Zo heb ik geschenkverpakkingen douche-spul op de badrand gezet. Eerst opmaken. Datzelfde geldt voor de kleine reistubetjes tandpasta en een stelletje gastenzeepjes. 
In de keuken heb ik pannenkoeken gebakken met een restje volkorenbloem, verzin ik gerechten met blikjes die er al een tijdje staan. We aten weer eens risotto, want er stonden nog drie pakken. We aten ons vriesvakje leeg en ik kookte ook een keer een rondje door de koelkast. Heerlijk.

Ik vond nog zes soorten pakjes losse thee die we, hoe lekker ook, niet blijken te gebruiken. Die wilde ik niet opmaken maar heb ik weggegeven aan iemand die dat geduld wel heeft. Opgeruimd!
Bij onze laatste etentjes dekte ik de tafel met kerst servetten. Een maand na Kerst. Niemand maakte het wat uit. En ze zijn nu gebruikt en liggen geen stof te verzamelen tot volgend jaar.

Ik heb mijn wolmand nu bijna leeg. Een paar mooie bolletjes heb ik omgetoverd in babytruitjes en -mutsjes.  Alles wat er nu nog is zijn restjes die mijn schoonmoeder verwerkt in lappendekentjes.
En nu ik voor mijn dochter een mooi vest wilde breien ging ik naar de winkel voor iets nieuws. Ook weer eens leuk.

Ik deed een wat gepilde panty in de voddenbak in plaats van te denken dat ik die nog wel eens aan kan als ik toch de deur niet uit hoef. Ik deed laatst een schoonmaakklusje met een vaatdoek die zijn beste tijd gehad had en deed hem na afloop in de vuilnisbak. En ik heb eens goed naar mijn boodschappentassen gekeken. Met sommigen wil ik eigenlijk niet meer gezien worden. Weg er mee. Dat gaat eigenlijk een beetje tegen mijn natuur in, want ik ben best zuinig op mijn spullen, maar met de vraag in het achterhoofd: wil ik dit meenemen als we gaan verhuizen wordt van alles makkelijker.

Zo wil ik nu binnenkort alle handdoeken eens doornemen.We hebben er teveel en er zijn er best een stel die nu toch echt dunner worden. Ik begreep dat je die goed kwijt kunt aan mensen die ze kunnen gebruiken om hun honden te wassen of voor op de camping of zo... En dan gaan wij onze fijne, rulle handdoeken gewoon in gebruik nemen.
En alle pennen die we hebben eens controleren of ze het nog doen... Lekker bezig dus.

PS Ook een soort opmaken: Ik herlees boeken en besluit dan of ik ze wil houden. Sommige staan blij te pronken in de boekenkast omdat ik van ze hou en ze deze ronde glansrijk zijn doorgekomen. Anderen krijgen een mooie nieuwe plek in iemand anders zijn boekenkast.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten