Energievreters


Energievreters zijn spullen die energielekken vormen omdat: 

· je ze niet graag (meer) gebruikt. 
· je er niet graag (meer) naar kijkt. 
· ze het niet lekker (meer) doen. 
· ze (vaak onbewust) veel irritaties oproepen. 


Stel, je zet een verse bos bloemen op een schoon geboende tafel neer. Daar wordt een mens blij en tevreden van. Je bent blij met wat je ziet en krijgt zin om alles mooier te maken. 

Maar diezelfde bos bloemen een week later, op diezelfde tafel maar nu vol troep en stapels papieren is kan je enorm moe maken. 

Uitgebloeide bloemen, vieze afwas en rommel zijn energievreters van de eerste orde en een aanslag op je goede humeur. 


Andere voorbeelden van energievreters zijn: 

· Een vlekje in die leuke trui dat er niet maar niet uit wil. 

· Een kastje waar je steeds jouw hoofd aan stoot. 
· Een keukenla die zonder specifieke gebruiksaanwijzing niet meer open wil. 
· Een stofzuiger waarvan de stekker telkens uit het stopcontact in het apparaat terugvliegt. 
· Keukendoeken en theedoeken zonder lusjes. 
· Een schilderij dat alleen nog maar scheef wil hangen. 
· Een hele bundel elektra draden die viezig zijn en het zicht liggen. 

Vaak vallen dit soort (kleine) energievreters ons al helemaal niet meer op, maar ze houden in ons onbewuste een voortdurende irritatie in stand. Daarom: Speur ze op! 

· Kijk eens kritisch of er gebruiksartikelen versleten of kapot zijn. 
· Zijn er spullen die je even moet oppoetsen zodat ze er weer fier bij staan? 
· Is de keuken gebaat bij frisse afwasborstel of fleurige verse vaatdoekjes? 
· Is het niet hoog tijd voor een gezellige nieuwe strijkplank overtrek? 
· Breng die schoenen eens voor een opknapbeurt naar de schoenmaker. 
· Laat de stofschaar slijpen als hij niet meer lekker knipt. 
· Geeft de planten eens nieuwe potaarde en een frisse sproeibeurt. 
· Schaf een goede perforator aan als de oude meer ergernis oplevert dan plezier. 


Het gaat dus om het vervangen of repareren van spullen die écht gebruikt worden, niet om het kopen van onnodig nieuw spul! 

Schenk spullen aandacht door ze op te frissen, te repareren, te wassen, bij te vullen en goed te onderhouden.

Enne, soms helpt het om die spullen eens danig toe te spreken. 


PS Iemand die meedoet met de thuisstudie:'Opgeruimd wonen!' stuurde me de volgende reactie:

'Heb eens nagedacht waar ik me aan erger. Ik kwam uit op de deurknoppen. 9 van de 10 zaten los. Elke keer weer dacht ik: 'die moet ik keer vastdraaien!' Ik ben naar Multimate geweest om aantal nieuwe schroeven en heb gewapend met schroevendraaierset hele huis door gelopen.
En blij dat ik daarna was!!!!'


1 opmerking:

  1. Helemaal waar !! Maar ik heb zoveel van die dingen dat het niet voor elkaar krijg om ze allemaal aan te pakken.... Na jaren van ergernis daarover heb ik recent besloten dat ik niet meer alles hoef te doen en probeer ik de dingen die niet opvallen te laten zitten/op de langere baan te schuiven. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen