Rechtvaardigheid en Menseljkheid


Op maandag post ik meestal
een blij en vrolijk makend bericht,
zoals een goed idee voor een meer
groene, duurzame en sociale wereld.
Om elkaar te helpen, te ondersteunen
en de broodnodige moed in te spreken.

En soms post ik ook gewoon iets moois
of grappigs wat mezelf een fijn gevoel geeft.

Om de week een beetje goed te beginnen.  


 ðŸ’— Rechtvaardigheid en Menselijkheid 💗


In de teil!


Mijn vader ging vroeger, zoals 
zoveel generatiegenootjes in de teil.
Elke zaterdagmiddag. En dan omstebeurt. 
Er kwam elke keer wel er wat warm water bij.

Er was nog geen douche en plastic teilen 
had je ook nog niet, dus daar was de zinken teil.
Sommige mensen waren modern die hadden een lavet. 
De teilen werden ook gebruikt voor de was.
Ze kwamen in verschillende maten.

Later werden ze wel in gebruik genomen 
als een plantenbak zoals in dit straatje. 

La venue de l'avenir

Vanmorgen heb ik met een vriendin 
een hele mooie film gezien:
La venue de l'avenir.

Het is een verhaal waarin steeds heen en 
weergesprongen wordt tussen 1895 en heden:

Een groep mensen wordt bij elkaar geroepen 
omdat ze gezamenlijk de erfgenamen zijn 
van een boerderij met land in Normandie.
Hun gemeenschappelijke voorouder is Adele.
Het huis is al sinds 1944 niet meer bewoond.

In de film zien we hoe een groep van vier van 
de erfgenamen op onderzoek gaat in dat oude huis 
en alle geheimen van het leven deze Adele ontrafelt.
Tegelijk zien we hoe Adele in 1895 als ze 21 jaar is naar 
de grote stad Parijs gaat om haar moeder te zoeken.

De film heeft mooie muziek, een verrassend plot
en zit vol prachtige scenes en overgangen.

Zo zien we hoe de vriend van Adele een brief naar 
haar dicteert aan iemand die (wel) kan schrijven.
We zien hoe Adele deze brief voorgelezen 
krijgt door een vriend die (wel) kan lezen.
En lezen de erfgenamen deze brief 130 jaar 
later in het huis dat ze samen hebben geerfd.

De erfgenamen die onbekenden van elkaar zijn
leren elkaar en zichzelf (beter) kennen in deze film.
Ze kunnen plaatsen waar hun talenten vandaan komen.
En ze voelen zich een deel van deze familiegeschiedenis.
Prachtig! Een ware aanrader om te gaan bekijken.


Niet stijf of formeel


Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder.


'One summer afternoon'
Pierre Bonnard

Een schilderij uit de jaren 30,
van dus bijna 100 jaar geleden.
Een herkenbare pose van een vrouw
die de warmte en de zon buiten ontvlucht
om binnen in de luie stoel een dutje te doen.

Het interieur doet klassiek aan,
met zijn hoge plafonds en ramen
houten vloer met brede delen
en een binnendeur met glas,
maar is zeker niet stijf of formeel
ook door de keus van vrolijke kleuren.

Leuke rok ook!

Een kleine keuken vol vreugde, gemoedsrust en geluk!

 


Deze foto kwam ik tegen en die wil ik 
hier graag nog maar eens opnieuw laten zien.
Het is een bordje uit de keuken van onze dochter.
De foto er van hangt nu ook in onze keuken.
Voor wie het niet kan lezen, 
dit is de tekst van het gedicht / gebed:

 Bless my little kitchen Lord,
I love its every nook.

And bless me as I do my work,

Wash pots and pans and cook.

 

May the meals that I prepare

Be seasoned from above

With Thy blessing and Thy grace

But most of all Thy love.

 

As we partake of earthly food

The table Thou has spread

We’ll not forget to thank Thee Lord

For all our daily bread.

 

So bless my little kitchen Lord

And those who enter in

May they find naught but joy and peace

And happiness therein.

 

Amen


Ik word er blij van!

Ik heb de geknipte papieren 
kunstwerkjes van deze 
Lynn Giunta ontdekt.

Ze zijn prachtig:
De kleuren, de vormen en 
natuurlijk de boodschap die 
elk exemplaar uitdraagt.
 
Ik word er blij van!


Hartveroverende broertjes Biffin en Turner


Wat is het beste aan broers zijn?

Alles! 

filmpje


Bij iedereen loopt het leven wel eens in de soep...


Op maandag post ik meestal
een blij en vrolijk makend bericht,
zoals een goed idee voor een meer
groene, duurzame en sociale wereld.
Om elkaar te helpen, te ondersteunen
en de broodnodige moed in te spreken.

En soms post ik ook gewoon iets moois
of grappigs wat mezelf een fijn gevoel geeft.
Om de week een beetje goed te beginnen. 

Deze maandag gaat het over Soeppur.
Een initiatief naar mijn hart:
Soep met purpose! 

SOEPPUR gaat voor een samenleving waarin betekenis voorop staat en iedereen mee mag doen. We maken en verkopen duurzame soep met sociale impact. We bieden werk en zingeving aan mensen die opnieuw willen participeren en strijden via onze soepen en workshops voor meer zingeving en inclusie op de werkvloer.

Kijk, ze leggen het even uit in dit 

Verder lezen?

Drie mooie liedjes


Het televisieseizoen is weer begonnen 
met een nieuwe serie van: 'Beste zangers'.
Ik was blij en ontroerd met de nieuwe versie 
van Snelle van het mooie lied 'Ik heb je lief'!

Dit liedje van Paul van Vliet 
vond ik altijd al beeldschoon.
En misschien blijft zijn eigen 
versie toch altijd de mooiste.
Maar Typhoon maakte er 
weer iets heel eigens van! 

En deze versie van: 'De steen'
door Acda en de Munnik 
vond ik ook prachtig!
Vooral het einde! 

Daar ben ik heel tevreden mee!




Misschien heb ik dit al eerder laten zien?

Ik kocht ooit deze 'lamp' bestaande uit een soort glazen pot met een fitting aan de schroefdop.

Ik wilde hem in onze eethoek hangen en besloot de pot een beetje op te vrolijken.

We hebben naast onze tafel, en tegenover de plek van deze lamp, een paar Tomado rekjes met spelletjes aan de muur hangen, die veel worden gebruikt: we houden van spelletjes doen.

Daarom heb ik wat spelletjes attributen in de pot gedaan ter verhoging van de spelletjes sfeer.

En nu kwam ik ook nog een gloeilamp tegen die onze kinderen ooit hebben versierd met glasverf, waardoor het licht mooi gekleurd wordt. 

Die had ik dus nog gewoon in huis, de lamp lag geduldig te wachten tot ik op het idee kwam om hem hier voor te gebruiken.

Kijk, daar ben ik nu heel tevreden mee!


Mooi en melancholiek


Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder. 

 
Richard Claremont
'All that was hers'
2025

Mooi en melancholiek

Onze groene buitenboel


Wij hebben alleen een klein balkon, 
maar ik probeer daar toch wat groens te houden. 
Met Pasen kreeg ik deze hanging basket. 
Hij is nog steeds mooi!

Ik kocht in mei drie geraniums voor een euro per stuk. 
Die doen het ook nog steeds uitbundig!



In het hoekje achter onze bank was het nogal kaal.
Ik kocht deze hangende sierasperge en Wim maakte 
een haakje aan het kistje waar hij aan kon hangen.
Tegen de winter zal ik de plant naar binnen doen 
en het bakje vullen met iets wat winterhard is.

Bij de deur naar het trappenhuis staan
onze 'left-overs' best tevreden te zijn.
We zeggen ze altijd even gedag 
als we er langs lopen.

Zestien jaar geleden!


Toen Wim ik samen op dezelfde dag 50 jaar werden gaven we een groot feest. Een feest in drie delen: Eerst koffie met taart, een gek spel en live muziek in het Volkshuis, daarna lekker eten bij De Open Haard en we sloten af met een gezellige film in het filmhuis Luxor met een borreltje en gezelligheid nadien in de kelder van dat zelfde filmhuis.

Ik heb foto's terug gekeken. Wat zagen we allemaal nog jong uit. In die zestien jaar veranderde er veel. Sommige mensen op het feest zijn niet meer bij elkaar of onder ons. 

Maar ik vond ook mijn speech voor Wim terug. 
En eigenlijk zou ik die nu weer net zo kunnen schrijven, daarin is niet zo gek veel veranderd.

Nog altijd, en elke keer opnieuw, kippenvel!



Aan de Amsterdamse grachten!
Prinsengrachtconcert 2025

Fijn he?


Op maandag post ik meestal
een blij en vrolijk makend bericht,
zoals een goed idee voor een meer
groene, duurzame en sociale wereld.
Om elkaar te helpen, te ondersteunen
en de broodnodige moed in te spreken.

En soms post ik ook gewoon iets moois
of grappigs wat mezelf een fijn gevoel geeft.
Om de week een beetje goed te beginnen.


Zo'n fijn idee!


Bruidsmeisje




Dit zijn foto's van de bruiloft van 
mijn oom Piet met mijn tante Bea.
Ik was bijna vier en een bruidsmeisje.
Het mooiste vond ik de handschoentjes
die ik ook steeds weer aan en uit deed.
Ik kan me het gevoel nog herinneren.
En ook de krultang waarmee krullen 
in mijn steile haar werden gemaakt.
Dat vond ik wel een beetje eng... 

Misschien valt het van binnen wel mee...


Elke week op vrijdag plaats ik een 'woon' schilderij,
waarop je een woonhuis, of meerdere woonhuizen,
een fijne woonsfeer of een interieur kunt zien.

Ik geniet van huiselijkheid, fijn wonen en thuiskomen.
En zeker ook als dat mooi is verbeeld door een schilder. 
 
Romona Youngquist
'Cottage at dusk'
2023

Een huis in de ondergaande zon.
Dat warme, gouden zonlicht
en de bloeiende klaprozen
geven het huis iets lieflijks.

Wat het wel goed kan gebruiken,
want eerlijk gezegd heeft het huis zelf
vanaf de buitenkant gezien een gesloten,
zelfs wel een beetje een norse uitstraling.

Maar ja, misschien valt het van binnen mee...

Zoveel om van te genieten!

 

Gisteren kwamen we voor het eerst sinds mei 
weer bij elkaar met onze Naobers Filmclub. 
We zagen deze film: The Farewell. 
Een Chinese moeder en oma is terminaal ziek; 
Iedereen in de familie weet het behalve zij. 
We hadden voer genoeg om er over na te praten. 
Wanneer zou je zoiets mogen verzwijgen uit liefde? 

Ik dacht na over wat ik deze zomer heb gezien:
Er waren warme dagen, maar ook best veel dagen met regen,
en dan vind ik het fijn om te kijken in onze thuisbioscoop.
Wim en ik zagen samen pas de finale van Jachtseizoen.
Leuk en spannend om week na week te volgen.



Zonder Wim kijk ik naar B&B vol liefde, 
de nieuwe seizoenen van de series 
Dertigers en Woeste Grond.

In de bioscoop zagen Wim en ik: 
  

Op televisie kijken Wim en ik als het even kan samen naar Zomergasten.
En zonder Wim zag ik deze films.


Ik las deze zomer deze boeken:
  

En ik herlas dit boek pas. Zo mooi!
Zo fijn dat we zomaar mogen genieten 
van al het moois dat er voor ons 
wordt gemaakt en geschreven!