'Kijk, zo wonen wij!'


 Een nieuwe fotorubriek:
'Kijk zo wonen wij!'
Het is een serie woonportretten
waarin de bewoner in een interview 12 woonvragen beantwoordt,
en het goed vindt dat we komen binnenkijken en foto's maken.
Gewoon zoals het is!
Zonder stylist of met vage kunstgrepen.

Ter inspiratie van iedereen die - net als ik - ook graag fijn woont
en wel eens wil zien hoe anderen dat aanpakken...

We beginnen met Corrie. 

Door het raampje in de voordeur kijk je haar gezellige gang en keuken in.

Corrie is een slanke vijftiger met mooie, bruine ogen en een hartelijke lach.
Ze vindt zichzelf op de eerste plaats een heel blije oma.
Ze doet secretarieel werk en is vrijwilligster bij een hospice.
Ze sport veel, is graag buiten in de natuur, vindt het leuk om te wandelen met vriendinnen,
houdt van koken & gezellig samen eten met familie en vrienden en fotografeert graag. 


1: Waarom heb je voor dit huis gekozen?
Ruim twee jaar geleden was ik op zoek naar een huis om er een nieuwe start te maken.
Toen ik dit huis binnenstapte voelde ik gelijk dat dit mijn huis was, 
het voelde gelijk goed.
De sfeer was goed, de maat was goed, het was niet te groot en vrij sober.
  
Het is een jaren-30 huis met een kamer-en-suite, een kleine erker met glas-in-lood-ramen, 
hoge plafonds, mooie, houten vloeren en een smaakvol verbouwde keuken en badkamer.


  2: Wat is jouw top 3 hier in huis?
De voorkamer, met de eettafel waar ik s morgens zon heb, ontbijt en koffie drink.
De achterkamer die vooral 's avonds heel knus en gezellig is.
De plek buiten onder de veranda waar ik al heel snel, tot heel laat, droog buiten kan zitten.
Enne.. mijn heerlijke slaapkamer staat op de gedeelde derde plaats.  



3: Heb je veel aan het huis gedaan?
 Eens zien: Ik heb cv aan laten leggen en de spouwmuren laten isoleren.
In de keuken zijn een vaatwasser en koelkast ingebouwd en een kastje en planken opgehangen.
De buitenboel is geschilderd, de vloeren boven heb ik geverfd, en alle muren gesausd.
En ik heb een nieuwe traploper gekocht met bijpassende vloerbedekking op de overloop.  

Op de overloop - bij het raam - heeft Corrie een fijne werkplek gemaakt.

4: Waar doe jij woon-inspiratie op?
Ik kijk altijd rond als ik op vakantie ben.
De kleuren die ik mooi vind zoek ik in de natuur want ik ben graag buiten.
Ik snuffel graag rond op pinterest, in de woonbladen en kijk naar woon-programma's op tv.
Alhoewel ik er niet van hou als alles al helemaal bij elkaar passend wordt neergezet.
Dat vind ik te makkelijk en ook vaak niet mooi.
Ik houd er van om creatief bezig te zijn en te zien hoe een interieur langzaam 'groeit'.
Blijven zoeken is juist leuk, en mijn huis is ook nooit echt klaar. 



5: Wat vind je leuk om te doen aan de inrichting van je huis?
Ik ben vaak bezig met het maken van 'hoekjes' een stilleven op een tafeltje of plankje.
Maar even zo goed haal ik het dan ook weer weg, want het is me snel te veel, te onrustig.
Ook met kleuren houd ik het graag heel neutraal.

6: Zijn je woonwensen veranderd door de jaren heen?
Ja, ik wil steeds minder spullen en meer rust.
Met een paar mooie dingen om me heen vind ik het al goed.

7: Hoe rommelig ben je? 
Ik ben een aantal keren verhuisd en steeds ging er weer meer weg.
Ik houd van opgeruimd, ook achter de deurtjes in de kasten.

8: Wat zou je als eerste gaan redden bij brand?
Al mijn foto's natuurlijk en het beeld naast mijn bed, daar ben ik aan gehecht.


Een paar maanden geleden is er trouwens ingebroken.
Daarom zitten er nu een tralies voor het bovenlicht in de keuken.
Het gevoel van veiligheid dat mijn huis mij altijd gaf moet ik weer opbouwen.
Het gaat steeds beter, maar ik neem nog steeds slaapthee mee naar bed.
En ik heb nu een tv in de slaapkamer, gewoon voor wat geluid, niet te hard en niet te zacht...


9: Wat is je grootste miskoop?
Eigenlijk heb ik nooit een miskoop, want bijna alles is van de kringloop of van marktplaats.
 Mocht iets niet zo bevallen dan verkoop ik het weer of ruil het voor iets anders.
Ik koop niets duurs meer en geef bijna geen geld aan mijn inrichting uit.
Behalve dan laatst:
Ik haalde twee tafeltjes op die ik via marktplaats voor een prikkie had gekocht. 
Later bleek ik te hard te hebben gereden op de heen- en op de terugweg.
Samen een bekeuring van wel 170 euro.
Dat werden nog dure tafeltjes....

10: Hoe kies je je kleuren in huis?
Bijna alles is heel neutraal.
Maar de kamer waar mijn kleinkinderen logeren mocht wat gedurfder.
Het is de kleur Stone blue van Farrow & Ball
 

Ook de badkamer heeft een mooie zacht zee-blauwe kleur.
Die was al zo toen ik het huis kocht, maar had ik ook zelf uit kunnen kiezen.
 
Maar mijn eigen slaapkamer is ook qua kleur kalm en rustig.
11: Heb je nog wensen?
Ja, onder de veranda heb ik een klein zitje waar ik graag zit.
Maar achter in de tuin waar nu een bankje staat
zou ik graag de planten en het vijvertje weghalen
en daar nog een terras aanleggen.
Met een grote tafel om buiten te eten met vrienden, kinderen en kleinkinderen.
 

En ooit misschien nog de zolder afmaken.
Op een manier isoleren die goed bij de stijl van het huis past,
 - dus niet met gipsplaten maar aftimmeren met mooie houten delen -
en met grote dakramen daar een mooi atelier of hobbyruimte maken...


12: Wat is jouw beste woon tip?
Omring je met spullen waar je je fijn bij voelt.
Maak het persoonlijk, hang bijvoorbeeld eigen gemaakte foto's aan de muur. 

Enne... de leukste en voordeligste tip:
Schilder zelf je een muurtje, maak je eigen gordijnen of knap oude meubeltjes op.
Gewoon proberen, dat is leuk en als het lukt kun je blij en trots zijn...

 

Als laatste een paar stillevens in de keuken
die ik persoonlijk fijn vind om naar te kijken!

Zo zie je maar:
Fijn wonen hoeft helemaal niet duur of ingewikkeld te zijn.
Jacquelien 


 PS Wie het ook aandurft om hier een woonportret te laten maken
is van harte welkom om te reageren op info@burobinnenkant.nl



10 opmerkingen:

  1. Wat leuk, dit is inspirerend!
    Marcha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuk, dankjewel, lijkt het je ook wat om een keer mee te doen?

      Verwijderen
    2. Ik hou het nog even bij inspiratie opdoen......

      Verwijderen
  2. Wat een ontzettend leuk idee deze rubriek. Genoten van de mooie foto's. Leuk om te kijken hoe iemand anders zijn huis heeft ingericht. Ik volg je blog met veel plezier! Hartelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, het is de eerste in een serie, je kunt er dus meer verwachten...

      Verwijderen
  3. Wat was het ontzettend leuk om hier aan mee te werken. En dan zo'n mooi resultaat te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel dat we bij je binnen mochten kijken, best dapper om dat als eerste zomaar aan te gaan! Ik ben blij dat je tevreden bent over het resultaat!

      Verwijderen