Twee dagen achter elkaar is er in de Volkskrant aandacht voor de nieuwe Ikea gids.
Gisteren een column van Aleid Truijens over de droomoplage van deze gids:
211 miljoen exemplaren in vijftig landen en dertig talen:
'Een pond glanzend papier, 330 pagina's westers woongeluk.
Bestaat er iets dat je meer optilt uit je dagelijkse sores dan dromerig bladeren in een catalogus?'
Vandaag een beschouwing van twee pagina's met alle omslagen van de 38 verschenen gidsen.
Wat op valt is dat Ikea zich in het begin richtte op betaalbare en zelfs goedkope producten:
'Vrolijke kleuren, prima kwaliteit en te gek lage prijzen!'
Maar door de jaren heen verschoof de aandacht zich van de cheapy spullen naar de mens, die fijn wil wonen, die wil samenzijn rond een maaltijd.
'Dit is de plek waar je elkaar tegenkomt: om te eten, verhalen te vertellen en plannen te maken. Daarom is het belangrijk dat alles klopt en dat de sfeer helemaal goed is.'
De ondertitel van de gids van 2008 is:
'Thuis de belangrijkste plek ter wereld'.
De nieuwe gids heeft als ondertitel:
'Met aandacht gemaakt'
en daarna nog een keer:
'Aandacht maakt alles mooier'
Op de voorpagina staat een foto van mensen die samen zitten aan tafel met gezellig brandende kaarsen.
Natuurlijk het is marketing, zelfs geniale marketing, gebaseerd op grootschalig marktonderzoek. Ikea wil overal waar hun gids verschijnt immers Billy's en Pax-kasten verkopen.
De oprichter van Ikea (inmiddels 90 jaar) zei altijd dat de goed betaalbare spullen van Ikea er zijn om de meerderheid van de mensen een beter dagelijks leven te bieden. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Want wie wil dat nu niet? Een beter dagelijks leven?
Een huis om fijn te wonen met de mensen met wie je je leven deelt.
In mijn werk wil ik ook graag mensen inspireren om fijn te wonen.
Om te genieten van je huis, van je tuin, van elkaar, van fijne avonden op de bank
en van iets wat je mooi vindt om naar te kijken of prettig vindt om te gebruiken.
Ik begrijp heus dat het in het leven daar niet alleen om draait: Om mooi en gezellig.
En ik begrijp de kritiek die ik wel eens krijg heel goed:
'Bij jou op je blog lijkt het net als of alles altijd goed gaat!'
Ik snap best dat al dat blije en vrolijke ergernis opwekt als je je niet zo voelt.
En ik ben de eerste die beaamt dat spullen eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn.
Maar aan de andere kant kan het ook niet zoveel kwaad.
Het blijft een onschuldig genoegen om positieve, leuke ideetjes te delen.
Ik wil mensen helemaal niet verleiden tot het aanschaffen van dure dingen. Of Ikea spullen.
Je kunt heel gelukkig zijn met zelfgemaakte spullen zijn of dingen uit de kringloopwinkel,
of lelijke, maar lief-bedoelde krijgertjes of voor mijn part duur design via marktplaats.
Het gaat er mij om dat je kunt genieten van het mooi maken van je eigen woonomgeving,
van woongeluk door creativiteit en plezier hebben om veldbloemen in een jampot op tafel.
Dat is natuurlijk niet erg commercieel gedacht,
maar dat hoef ik gelukkig ook niet te zijn, niet zoals de Ikea.
En daarbij is het razend knap dat de Ikea gids in die miljoenenoplage
over de hele wereld mensen inspireert om na te denken over hun woonomgeving.
Of ze al die Ikea spulletjes nu daadwerkelijk kopen of niet.
Veel plezier met de nieuwe gids!