Hoe gebruik je Pinterest?


Voor mij is er niets zo heerlijk als mooie woonfoto's vinden over een onderwerp. 
Vroeger kocht ik de woonbladen waar ik die mooie woonfoto's uithaalde die ik vervolgens op onderwerpen in de desbetreffende hangmap stopte. Klaar om te gaan zitten bekijken als ik inspiratie nodig had over bijvoorbeeld trappen, serre's of badkamers. Dat doe ik nog steeds wel, maar meer en meer zoek en verzamel ik tegenwoordig die woonfoto's op Pinterest.

Misschien is dat nog niet bij iedereen bekend, daarom vandaag een kleine cursus:
 'Hoe gebruik je Pinterest?' 

Allereerst: wat is Pinterest?  Pinterest is een gratis zoekmachine met foto’s en plaatjes om allerlei creatieve ideeën te ontdekken die je ook nog eens heel makkelijk opslaat in je eigen mappen. 

Iedere foto noemen we op Pinterest een pin. 
Je kunt zelf pin's uploaden, bijvoorbeeld een foto die je zelf hebt gemaakt.
Maar je kunt ook een bestaande foto / pin die je op Pinterest tegenkomt bewaren. 
Die foto's (pin's) kun je verzamelen op een eigen map: een bord (zoals in prikbord). 
Hieronder zie je een selectie van mijn bord: 'hartjes' en daaronder van mijn bord: 'witten'.



Je kunt zomaar een hele tijd verdwalen op Pinterest. Alles draait om het ontdekken van nieuwe inspiratie die aansluit bij jouw interesses. Met iedere klik kom je als het ware steeds dieper in Pinterest en ontdek je steeds weer nieuwe pins, andere pinners en interessante borden. 

Je zoekt bijvoorbeeld een mooie lamp. Je vindt er eentje die je wel mooi vindt. Je klikt er op en kunt hem bewaren in je map: 'verlichting'. Maar onder deze foto zie je nog veel meer foto's van vergelijkbare lampen en zo kun je verzeild raken op borden van mensen die van diezelfde lampen al een mooie verzameling hebben aangelegd. De foto's verwijzen soms naar de fabrikant waar je de naam of het merk en typenummer van de lamp kunt vinden. Maar de foto's kunnen ook verwijzen naar een blog of naar een website van een winkel. 
Als je op een bord van iemand terechtkomt die een vergelijkbare smaak heeft als jij hebt dan kun je diegene volgen. Zo krijg je steeds pins te zien waar je van kunt 'smullen'.  

Voor mij is het heel fijn dat ik verschillende borden heb die ik kan gebruiken als ik bij een opdrachtgever ben en ik wil een bepaalde kleur, of bank of vaas laten zien of meer te weten komen over de voorkeur of smaak van de opdrachtgever. 
'Een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden!'

Als jezelf aan de slag wilt met Pinterest ga je naar https://www.pinterest.com/
Je maakt een account aan met een e-mailadres en een wachtwoord.
Direct daarna vraagt Pinterest je vijf onderwerpen leuk te vinden. 
Zo kun je al aangeven waar je interesses liggen. 


Als je Binnenkant invult in de zoekbalk kun je mijn account vinden en kijken wat ik allemaal heb opgeslagen of mij volgen. 
Heel veel plezier gewenst, maar niet komen klagen als deze nieuwe hobby verslavend werkt.... 


2 opmerkingen:

  1. Ik volg je al. Nog 2 tips over Pinterest. Ik gebruik ook de mogelijkheid om borden te verbergen bijv. als ik met een project bezig ben waar ik nog niets over kwijt wil. En ik heb een bord waar ik alle filmpjes en foto's heb gepind waar ik online op ben gekomen van wedstrijden en optredens van mijn kinderen. Alles mooi bij elkaar op een privé bord want ik vind niet dat iedereen dat hoeft te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat laatste zinnetje is de reden waarom ik niet op Pinterest zit. ;-)
    Ik ken mijzelf.

    BeantwoordenVerwijderen