Verbod op perfectionisme




Ben jij een perfectionist of vind jij van jezelf dat je perfectionistisch bent? 
Ben je niet gauw tevreden over je eigen werk en vind je goed niet goed genoeg? Lees dan vooral verder, deze blog is speciaal voor jou.

Volgens mij moeten we stoppen met tegen onszelf zeggen ‘ik ben een perfectionist’! Ik wil er een nationaal verbod op! Er lijkt een soort wildgroei van perfectionisme aan de gang te zijn en steeds meer mensen zeggen van zichzelf dat ze perfectionistisch zijn. 
Niet doen, stop daarmee!
Als je tegen jezelf zegt ‘ik ben een perfectionist’ dan zeg je eigenlijk ‘zo ben ik nou eenmaal’ of ‘ik kan er niets aan doen’. Daarmee sta je jezelf toe om je zo te gedragen en om ermee door te gaan. Fout! Stop daarmee!
Perfectionisme is een aangeleerde gewoonte. Het is een overtuiging in je eigen hoofd. Je hebt waarschijnlijk zo vaak tegen jezelf gezegd dat zo bent, dat je erin bent gaan geloven. Niet doen! Als je honderd keer tegen jezelf zegt dat geweldig kunt koken dan ga je daarin geloven, maar als je honderd keer tegen jezelf zegt dat je nog geen ei kunt bakken, dan durf je je er niet eens meer aan te wagen, toch? Zo is het ook met perfectionisme. Als je honderd keer tegen jezelf zegt ‘ik ben een perfectionist, ik duld geen half werk, het moet van mij echt perfect’ dan maak je het leven voor jezelf extra zwaar. Terwijl je ook tegen jezelf kunt zeggen ‘ik ben ook maar een mens en mijn klant/patiënt/collega ook, dus goed is goed genoeg’. Dan kun je veel milder naar jezelf en naar het leven kijken. Probeer het maar, het is een aanrader!
Dus stop met perfectionisme, het is vanaf nu verboden!

bron: werkdrukverlager.nl / blog /verbod-op-perfectionisme

Bovenstaand blog is niet van mijn hand,
maar de tekst is me uit het hart gegrepen!

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens. Niet dat perfectionistisch gedrag niet problematisch kan zijn voor degenen die er last van hebben. Maar stap 1 die ik als 'perfectionisme-loslaat-expert' altijd aan mensen leer is: Je Bent geen perfectionist, je Doet het. Dat biedt al direct openingen... En van daaruit gaan we verder...

    Blij met je artikel, want er wordt helaas toch best veel 'onzin' over perfectionisme geschreven.

    Zonnige groet, Astrid Davidzon ☼☼

    BeantwoordenVerwijderen