13 april 1992




Om ons 'nieuwe' appartement te mogen huren heeft de woningbouwvereniging van ons een heleboel papieren nodig: drie pagina's'met in te vullen gegevens over bankrekeningen, wel of niet deelname aan een service pakket, een getekende verhuurdersverklaring inclusief onze verzekering dat er nooit sprake is geweest van huurachterstand of iets dergelijks en - ook belangrijk - wat we op het bellentableau op ons naamplaatje willen hebben staan. Dus met de keuze voor voorletters of voornaam. Daarnaast een kopie van onze identiteitsbewijzen, de belastingaangifte voor de inkomstenbelasting en de laatste loonstroken.

Vanmorgen zat ik al om 9 uur in het gemeentehuis voor een BRP, een bewijs van opneming in de basisregistratie personen met daarop ons huidige adres. Wim had die van hem vorige week al opgehaald, en we dachten dat dat voldoende was, maar nee, ik mocht ook even 12,95 aftikken om te bewijzen dat ik woon waar we al 27 jaar wonen.

En daar stond het: we wonen in ons huis sinds 13 april 1992, een bijzondere maandag.
Dat weekend waren we verhuisd. En onze eerste nacht dat we in onze grote balkonkamer sliepen, met uitzicht op nog een stel onuitgepakte verhuisdozen, werd ik 's nachts wakker van het gerammel van onze balkondeuren en het leek wel of ons hele bed heen en weer schudde.

Nu hadden ze ons gewaarschuwd dat onze straat een sluiproute was voor vrachtverkeer.
En dat als die zware vrachtwagens bij het stoplicht weer optrokken, je dat wel kon voelen.
 - Die stoplichten zijn in de jaren erna vervangen door een rotonde, en de straat is afgesloten met paaltjes, waardoor we alleen bestemmingsautoverkeer hebben en veel gezellige fietsers. -

Daar zat ik tijdens onze eerste nacht rechtop in mijn bed en bedacht dat ik dat toch wel bar vond met die vrachtwagens...

Toen bleek die nacht juist een aardbeving te zijn geweest. Dus, dat vergeten we nooit meer.
Het was geen slecht voorteken. We hebben er heel fijn gewoond al die jaren.

Over ons nieuwe huis later meer. Eerst horen of alles nu definitief in orde is bevonden en we officieel toestemming en het huurcontract krijgen. 


Aardbeving Roermond 1992

Naar navigatie springenNaar zoeken springen
Aardbeving bij Roermond
Aardbeving Roermond 1992 (Nederland (hoofdbetekenis))
Aardbeving Roermond 1992
Datum13 april 1992
Kracht5,8 (op de schaal van Richter)
EpicentrumTen zuiden van RoermondLimburgNederland
Coördinaten51° 9′ NB, 5° 56′ OL
Getroffen land(en)Vlag van Nederland Nederland
Vlag van België België
Vlag van Duitsland Duitsland
Slachtoffersgeen
Portaal  Portaalicoon  Aardwetenschappen
De aardbeving bij Roermond op 13 april 1992 om 03.20 uur 's nachts was de sterkste aardbeving die tot heden in Nederland is waargenomen (met het epicentrum in Nederland) en een van de grootste bekende aardbevingen in de geschiedenis van Noordwest-Europa





















1 opmerking:

  1. Die nacht vergeet ik ook nooit meer... Al was ik de datum kwijt.
    Met een sprong stond ik naast mijn bed. Zeker dat de buurman per ongelijk zijn vrachtwagen in onze huiskamer had geparkeerd. In de hele straat gingen op de bovenverdieping de lampen aan. Vriend stond al snel naast mij. Ga maar weer slapen, zei hij, Het was een aardbeving. Meer mensen waren tot die conclusie gekomen. Overal gingen de lichten weer uit.
    Een paar dagen later sprak ik de buurvrouw. 'Bijzonder he, die aardbeving,' zei ik tegen haar. 'Aardbeving?'vroeg zij. Verbaasd? Verward? 'Dus ik ben niet gek geworden?'
    De lieve schat, zwaar onder de medicatie vanwege hersenletsel, had de beving gevoeld, moed verzameld om op te staan en te gaan kijken, tegen de tijd dat de rest van de straat het licht al weer uit had gemaakt, was tot de conclusie gekomen dat zij koekkoek was geworden. Dat haar medicijnen niet meer werkte.
    Vanaf dat moment stond er een telefoon op onze slaapkamer, en mocht zij altijd bellen als er iets was ...

    BeantwoordenVerwijderen