Kijk, zo wonen wij!


Een nieuwe aflevering in de fotorubriek:
'Kijk, zo wonen wij!'
Het is een serie woonportretten
waarin bewoners in een interview al mijn woonvragen beantwoorden,
en het goed vinden dat we komen binnenkijken en foto's maken.
Gewoon zoals het is!
Ter inspiratie van iedereen die - net als ik - ook graag fijn woont
en wel eens wil zien hoe anderen dat aanpakken...


Deze keer mogen we binnenkijken bij Teja, die sinds kort 65 jaar is 
en nu net 284 dagen verkering heeft met haar nieuwe liefde Henk. 


Dit huis ligt met de voordeur aan een 'stads' buurtje. 
De ingang ligt op de eerste etage aan een hele brede galerij, waar
genoeg plek is voor de fietsen, groen en gezellige zitjes van alle buurtjes.  

Ben je blij met deze buurt?
Teja: 'Er wonen gezellige, leuke mensen met een mix aan leeftijden, 
maar het zijn wel allemaal witte, Nederlandse mensen. 
Wat ik wel een beetje mis in deze buurt mis is 'geur en kleur', 
zoals ik die in mijn vorige woonplaats Utrecht wel had.
Zo zijn er geen Surinaamse of Antilliaanse mensen.
 Dat is wel jammer.'




Waarom heb je voor dit huis gekozen?
Ik heb het huis gekocht omdat ik verliefd ben op de IJssel.
Ik houd van de uiterwaarden, van de stilte, van de koeien en van de vogels. 

 

Het is een licht huis, want de entree van het huis is al op de eerste etage. 
Vanuit de hal moet je eerst de trap op naar boven, naar de tweede woonlaag 
met de zitkamer, keuken en eetkamer, waar je eerste blik naar het balkon is.


Het is heerlijk om op het balkon te zijn. 
Vooral 's morgens vroeg en bij een mooie zonsondergang.
Vanaf het balkon kijk je uit op de IJssel met de weidse uiterwaarden.



Aan de overkant zijn ze aan het hooien. 


 Je ziet de wandelaars en fietsers en boten voorbij komen. 



Een andere liefde van Teja is haar moestuin
Op het balkon heeft ze behalve bloeiende planten 
ook ruimte voor voorgezaaide plantjes voor haar moestuin.


 De zithoek is aan de balkonkant. 
Daar kijkt Teja televisie en heeft ze een werkplekje met haar laptop. 


Teja vindt fijn dat de keuken in het midden, de zitkamer en de eethoek verdeelt.
Bovendien kun je door de 'gang' heen - en de keuken terug - een rondje lopen.
Andere bewoners in het rijtje hebben soms die tussenwanden weggehaald.
Dan ontstaat er van voor naar achter een grote woonruimte.
Dat wil Teja niet; ze zou de intimiteit en het speelse missen.


De eettafel met de gezellige rode stoelen ligt 's morgens in het zonnetje. 
Hij staat meestal vol met een andere liefde van Teja: haar orchideeën.


Dit Griekse tafereeltje van keramiek hangt boven de eettafel. 


Hier kijk je door de 'gang' weer terug naar de zithoek.
Voor de vloer heeft Teja gekozen voor zonnig geel marmoleum. 
Teja houdt van warme en natuurlijke aarde tinten maar ook van 
aqua kleuren zoals de petrol kleur van de stoel en de kussens.
Een gezellig breiwerkje heeft ze ook altijd bij de hand.



Een mooi schilderij en een fraai boeket.

Teja: 'Ik kies dingen om te heen waar ik voor 'val', die me 'ontroeren'.
Het moet 'eigen' zijn. Of het dan mooi bij elkaar past maakt me dan minder uit. 


Teja: 'Na de dood van mijn moeder erfde ik wat geld
waar ik toen bij Cilo deze kast voor heb gekocht.
Het was best een dure kast maar het is een blijvend element 
waarin ik dingen - die belangrijk voor me zijn -  kan laten zien.
Zoals mijn eerste bergschoenen en een trouwfoto van mijn ouders.'

'Verder zijn overal in huis allerlei 'huisjes' te vinden. 
Dat heeft misschien te maken met mijn voorliefde voor archeologie.' 



Wat zou je gaan redden bij brand?
'Ik houd heel veel van orchideeën en ik verzamel ze ook. 
In dit rijtje staat klein plantje dat ik pas voor 80 euro heb gekocht
maar wat een zeldzame zwarte orchidee is. Die zou ik redden!'



Persoonlijk zie ik daar het mooie nog niet zo van af. 
Wel van een bloeiende orchidee in de vensterbank.
Maar Teja is echt een kenner en verzamelaar. Ze weet er alles van. 
Ze vertaalt ook artikelen van het Engels naar het Nederlands 
voor het vakblad: 'De orchidee' voor de ware kenners en liefhebbers.

Heb je wel eens een miskoop?
Toevallig heb ik laatst een waterkoker gekocht vanwege de mooie mint kleur.
Maar die was zo groot dat ik er minimaal een liter in warm moest maken. 
Dat vond ik veel te veel en daarom heb ik nu een kleinere gekozen.  




Lampen en accessoires die Teja koos vanwege de warme kleur en sfeer.

Wat is jouw top 3 hier in huis?
1: Natuurlijk het heerlijke balkon.
2: Mijn achtertafel met de ochtendzon.
3: Mijn (brei) hoekje op de bank.

Hoe rommelig ben je?
Teja: 'Ik houd wel van rommeltjes om me heen. 
Van allerhande spulletjes en gekke gedoetjes.
Ik vind het heerlijk om die rommeltjes te 'bepotelen'.
Ze anders neer te zetten. Bij elkaar te leggen of juist niet.
Zo staan er in de keuken her er der potjes en volle bakjes...
Ik kan ook echt heimwee hebben naar mijn rommeltjes.'

'Het is met mij net als met een legkip. 
Die maakt ook een nest dat om haar heen past. 
Dat doe ik dus ook. Dan voel ik me pas echt 'thuis'.' 



  Heb je nog woon-verander-plannen?
Ik moet eigenlijk een nieuwe keuken, deze is echt oud. 
En de wanden moeten ook weer eens netjes gemaakt worden.

Er is nog een bovenverdieping met drie slaapkamers en een badkamer.
En dan is er ook daarboven nog een zolderetage met een grote zolderkamer. 
Als je zo'n ruim huis hebt is er altijd wel wat op te frissen of te klussen. 
Maar ik vind het ook fijn om op vakantie te gaan en dan gaat dat soms voor. 



Toen ik de foto's voor dit portret maakt kreeg ik heerlijk drankje 
van gekoeld vlierbloesemsiroop en besjes en munt uit de moestuin. 
Toen we klaar waren ging ik nog even mee naar de tuin.

 

   
 

Behalve heel veel bloemen heeft Teja ook groente als courgettes en andijvie.
Ik kreeg een mooi veldboeket en een kropje jonge andijvie mee naar huis. 
Zo hadden wij die avond een heerlijke zomerstamppot onder de parasol.


Dankjewel Teja dat we mochten binnenkijken in jouw huis en moestuin.
Wat heb je een heerlijke plek met een fijn uitzicht vanaf het balkon.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten