Jan Kruis



 En dat kon hij zeker. Jan Kruis!
Gisteren werd bekend dat hij is overleden,
deze tekening maakte hij nog onlangs.

Ik ben groot fan van Jan Kruis en dan vooral van Jan, Jans en de kinderen.
Mijn moeder had een abonnement op de Libelle, 
ik knipte de strips zelf uit om er een plakboek van te maken.
Vooral de humor om alle herkenbare zaken uit het dagelijks leven vond ik geweldig. 
Nu hij de laatste jaren deze strip niet meer zelf maakte miste ik vooral ook dat.

Iemand noemde hem gisteren de Annie M.G Schmidt van de striptekenaars.
In die vergelijking kan ik me helemaal vinden.

Ik heb hem ooit een keer aan de telefoon gehad. Dat vond ik zoo leuk!
Hoe dat kwam? Ik had namelijk een vraag aan hem: 
Zou ik een paar van zijn strips mogen gebruiken als lesmateriaal?
Maar hoe moest ik hem bereiken om die vraag te stellen?

Toen las ik ergens dat hij zou signeren tijdens de stripdagen in Gorinchem.
Mijn tante woont daar. We verzonnen een list.
Ik mailde haar een brief voor Jan Kruis.
Zij printte hem uit en ging al vroeg op pad naar de betreffende hal.
Ze vroeg aan de portier of ze alleen even naar binnen mocht om iets af te geven,
en jawel hoor, ze mocht de wachtrij voorbij en zocht hem op. 
Ze gaf hem de brief die begon met:
'Als u deze woorden leest is het mijn tante gelukt om u deze brief te geven!'
Hij moest lachen en verzekerde haar dat hij me zou beantwoorden.

Twee dagen later stond ik met mijn fiets bij een stoplicht te wachten toen mijn mobiel ging.
Jan Kruis aan de telefoon. Ik stond te glimmen.
Ik vertelde dat ik zijn strips zo prachtig vond en vroeg of ik ze mocht gebruiken.
Hij verwees me naar de studio Jan Kruis, want hij had de rechten verkocht.
Maar hij vond het heel leuk om te horen dat ze 
in een opruimcursus mooi van pas zouden komen.

Als eerbetoon aan Jan Kruis, hieronder nog een van mijn favorieten:






Geen opmerkingen:

Een reactie posten