Afvalupdate voorlopige eindconclusie!



Hoe was het ook weer?
Mijn man heeft mij uitgedaagd om in 2016 af te vallen.
Ik had in november 2015 mijn enkel gebroken en woog na zes weken
met mijn been omhoog zitten maar liefst 91 kilo.
Met mijn lengte van 170 cm was mijn BMI 31.49 
dat betekent obesitas niveau 1
Ik was inderdaad veel te klein! Of... veel te zwaar.

Hoe is het nu?
Vanmorgen woog ik 82.5 kilo.
Vanaf 1 oktober ben ik al rond of net onder de 82 kilo.
Het lijkt er op dat het afvallen gestopt is en ik stabiliseer rond dit gewicht.
Daarvoor moet ik trouwens alle zeilen bijzetten, maar dit terzijde.
Jammer, ik had graag onder de 80 gewogen, maar ik ben toch niet ontevreden.
Mijn BMI is nu 28.37, wat betekent overgewicht heb, maar geen obesitas meer. 

Waarom ik toch niet ontevreden ben is dat ik me veel beter voel.
Vitaler, fitter, gezonder.
Ik loop weer als een kievit.
Dat klinkt als een gewone zin, maar vorig jaar liep ik met een kruk en behoorlijk mank. 
Mijn enkel werd dik als ik er maar iets mee deed en ik heb tot april fysiotherapie gehad.
Pas in de zomer merkte ik dat ik gedachteloos / pijnloos kon lopen bij bijvoorbeeld winkelen. 

Ik ga sinds 1 december met frisse tegenzin af en toe naar de sportschool.
Ik heb aan een paar klasjes meegedaan, yoga en body-balance.
Die vielen me flink tegen. Ik kon het niveau absoluut niet bijhouden,
maar binnenkort beginnen ze weer opnieuw en ik hoop het toch nog op te pakken.

Maar ik heb ook op de fitness-apparaten getraind,
eerst vooral roeien en fietsen en crosstrainen.
Tot ik tot mijn eigen verbazing een keer op die loopband ging staan.
Waarom ik zo'n hekel heb aan hekel aan lopen, wandelen en rennen
 is dat ik 'zwaar loop' en me vaak verstap, struikel of val.
Ik verlies mijn evenwicht snel en ben bangig.

Wat er nu gebeurde is dat ik merkte dat ik het op zo'n loopband best red.
Ik kan het een kwartiertje op 6 km per uur met een kleine helling volhouden.
Vooral omdat ik me netjes kan vasthouden aan de stang voor me. 
Kijk, dat was een grote ontdekking!

Mijn man vond dat het moment om op te merken dat ik rijp ben voor een rollator, 
maar een lieve vriendin heeft aangeboden om me nordic walking les te geven; 
Ze heeft zelfs de benodigde stokken voor me. 

Dat ik ooit de woorden ik en nordic walking in een zin zou gebruiken was lang ondenkbaar.
Maar nu begin ik me er op te verheugen. 
Lekker langs de IJssel met een vriendin in beweging zijn...
  
En met het gewicht zal het dan ook wel beter gaan.
Met de feestdagen ben ik dus een pond aangekomen. 
Die gaat er deze week weer af. 
En het fijne is dat ik daar nu helemaal op kan vertrouwen.
Gezond eten, liefst koolhydraatarm, en wekelijks een 500 calorieëndag.  
En mocht ik ooit nog onder de 80 kilo gaan wegen dan laat ik het hier weten.


PS Mijn man en ik hebben vlak voor de Kerst een medische check-up gehad.
Bij mij gaat alles de goede kant op:
bloeddruk prima 125 / 75
hartslag 70 
urineonderzoek prima 
gezonde longfunctie
hartfilmpje was goed, 
leverfunctie was goed 
gemiddelde bloedsuikerwaarde was goed
cholestorol (was 6.7) nu 6.1
dhol hdl ratio (was 5) nu 4.1

  Alleen mijn gewicht is nog een risicofactor en mijn buikomvang ook.
Alhoewel we stomverbaasd waren dat mijn man (lang en mager met een BMI van 19)
en ik precies dezelfde buikomvang hadden: allebei 87!!
Waarbij gezegd moet worden dat die 87 alleen zo smal is in mijn taille.
Mijn heupen en billen zijn veel gevulder, maar dat is gelukkig ook minder ongezond.
Helaas is 87 voor een man prima en voor een vrouw te veel. Oneerlijk!

Net zo oneerlijk als een echtgenoot die de hele dag krentenbrood met spijs 
kan eten en geen grammetje aankomt.
(wij grappen over zijn amandelspijsvertering)

Maar hij is wel degene die me heeft geholpen door me deze uitdaging te stellen,
en ik weet dat hij mij het liefst zo lang mogelijk gezond naast zich wil zien.
En dat wil ik ook, dus daarom doe ik mijn best. 

Bedankt meelezers voor al het meedenken en de aanmoedigingen.
Dat was echt fijn en dat gaf de burger moed.
Iedereen een hele fijne dag gewenst!
Nu op naar de sportschool! 

Even teruglezen?




3 opmerkingen:

  1. Heb je de serie 'hoe word ik 100' gekeken Jacqueline? Misschien haal je daar nog bruikbare tips uit. Veel succes, groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die heb ik helemaal bekeken en ook van gesmuld.
      Wat ze zeiden over gezond eten wist bijna allemaal al, behalve dan dat de volvette melk, yoghurt en kaas beter zou zijn...
      Wel heel leuk om te zien hoe snel je verbetering kunt bewerkstelligen. En beweging kan ook leuk zijn. Het hoeft niet alleen maar zwaar en vervelend te zijn...

      Verwijderen
  2. Marianne van der Bunt4 januari 2017 om 05:31

    Ik vind het superknap van je ❤

    BeantwoordenVerwijderen