Update afvaluitdaging!


Het is weer de eerste van de maand:
Het moment om weer verslag te doen van mijn afvalstrijd.

Begin januari ben ik ingegaan op de uitdaging van mijn man om elke maand een kilo te verliezen.
Deze maand is dat gelukt!
Ik zit op schema!

Eind mei was er een hapering toen ik last kreeg van een hartslag van 100 en een hoge bloeddruk.
Na onderzoek bleek het stress en was er gelukkig niets aan de hand met mijn hart of schildklier. 
Dat was een wake-up-call! Ik ben nog beter dan ik al deed voor mezelf gaan zorgen: 
Meer rust, vaker pauzes, beter proberen te slapen, minder achter de pc, 
elke dag een half uur op de hometrainer of een half uur zwemmen. 

En met het eten: 
- bij uitzondering wijn en zoet 
- meer groente, ook bij de lunch
- na de avondkoffie niet meer eten
- zoveel mogelijk koolhydraat-arm 
- meer gezonde keuzes maken


Ik begon me beter te voelen, mijn bloeddruk was prachtig en mijn hartslag onder de 60.
Mijn conditie ging vooruit, maar ik viel bijna niet af.

Daarom ben ik een week geleden begonnen met het 5.2 dieet.
Dat betekent twee dagen per week (niet aansluitend) niet meer dan 500 calorieën per dag.
Zo'n dag neem ik dan een ei, een kiwi, koffie met halfvolle melk, een cracker met 30+ kaas en 
drie kommen zelfgemaakte groentesoep met veel verse groente en een schaaltje magere yoghurt. 
Dan heb ik de dieetlepel die hier onder staat juist niet nodig, soep en yoghurt mag ik juist volop.


Dat kan ik goed volhouden en pas het in mijn agenda op de dagen dat me dat goed uitkomt.
Naar ik begrijp zou dit beter zou moeten werken dan een vetarm of suiker-arm dieet.
Omdat je de andere dagen 'normaal' eet gaat je lichaam niet op de spaarstand staan. 
Op zo'n dag krijg ik toch veel groente binnen, wat fruit, wat eiwit en wat granen.
Zo kies ik wat ik lekker en gezond vind en neem per week toch 3000 calorieën minder. 
De andere dagen ga ik nu vanzelf iets beter opletten. 
Maar ik geniet ook extra van een lekker ontbijt of een wijntje bij het eten.
Als je op gewicht bent zou je dat met een dag in de week dit dieet kunnen houden.

Eerst maar eens zien, maar gelukkig is mijn maandelijkse kilo er nu af. 
Ik ben werkelijk erg benieuwd hoe het me deze maand zal vergaan. Ik houd jullie op de hoogte.
Op 1 augustus hoop ik niet meer dan 84 kilo te wegen (dan zou ik er 7 kwijt zijn....)

Even terug lezen?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen