Grip op je geldzaken!


Hoe veel of weinig geld je ook te besteden hebt, 
als je grip hebt op je geldzaken voel je je altijd rijk.

Elk jaar tussen Kerst en Oud & Nieuw maken
 Wim en ik een financieel plan voor het nieuwe jaar.
 Dat doen we aan de hand van onze uitgaven van het afgelopen jaar.
En dat is nogal simpel omdat we daar onze zelfgemaakte schemaatjes voor hebben! 

Op het gevaar af voor saai en knieperig door te moeten gaan,
wil ik de hele wereld wel vertellen hoe fijn en handig zo'n digitaal schema is.

Eigenlijk zijn het twee huishoudboekjes:
Eentje voor de uitgaven en eentje voor de inkomsten, elk verdeeld in categorieën.

Zo hebben we bij inkomsten:
het salaris van Wim, mijn winst uit onderneming,
maar ook onze toeslagen, 13e maand, belastingteruggaves en vakantiegeld.
De uitgaven hebben we verdeeld in posten zoals:
huishouding, kleding, huur, energie, vervoer, cadeautjes, ziektekosten,
uitgaan & ontspanning, giften, verzekeringen en onvoorzien. 


Het schema bestaat uit een jaaroverzicht en twaalf maandelijks invulschema's.
Ik vul het hele jaar alle bedragen die we besteden naar waarheid in. 
In de betreffende maand, op de betreffende dag en in de betreffende categorie. 
Het huishoudboekje telt alles vanzelf op.

In het jaaroverzicht (zie foto hierboven) zie ik in een oogopslag hoeveel we in de afgelopen maand (of in dit jaar) hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld vervoer, kleding of de kapper.

Helemaal fijn is het als je de werkelijk gemaakte kosten het hele jaar door 
kunt vergelijken met het budget wat je daar voor hebt vastgesteld.
Daarvoor hebben we op het jaaroverzicht onder het schema onze begroting ingevuld.

Dat hebben we zo gedaan:
We hebben eerst geschat wat we gemiddeld per maand denken binnen te krijgen.
Het meeste ontvangen we maandelijks dat is makkelijk.
Posten die we jaarlijks krijgen zoals vakantiegeld en belastingteruggave 
delen we door 12 om het bedrag per maand uit te rekenen.

Dat geschatte maandelijkse inkomstenbedrag verdelen we over onze uitgavencategorieën.
Het geschatte bedrag aan inkomsten is hetzelfde als het geschatte bedrag aan uitgaven.
Ook daarbij rekenen we alles per maand terug.
De inboedelverzekering betalen we per jaar: dat bedrag delen we door 12.
Onze kabeltelevisie betalen we per kwartaal dat bedrag delen we door 3.


Een aantal posten staan min of meer vast, zoals huur, energie en verzekeringen.
Maar bij andere posten kunnen we nog onze eigen keuzes maken:

We kunnen besluiten elke week toe te kunnen met een vast bedrag aan boodschappen.
Daarvoor moeten we soms een beetje creatief koken of verstandig inkopen doen.  
Maar daardoor houden we wel geld vrij voor zaken als naar de sauna, een terrasje of uit eten.
En natuurlijk reserveren we ook geld voor een jurkje, de krant of een zwemabonnement. 

Maar als je je bewust bent (omdat je dat kunt zien) dat je een dure maand hebt gehad 
kun je er ook voor kiezen om de maanden daarna weer even rustig aan te doen.
Enne... als je je bewust bent (omdat je dat kunt zien) dat je een tijd minder hebt uitgegeven
weet je dat je de stad in kunt om te winkelen in de wetenschap dat die ruimte er is. 

Het is fijn om overzicht te hebben en eenvoudig en snel dingen te kunnen checken:
Hoeveel kostte dat vakantiehuisje vorig jaar?
Wanneer hebben we voor het laatst lekker buiten de deur geluncht?
Is er ruimte om naar de film of het theater te gaan?
Is het huishoudgeld voor deze maand al bijna op of niet?


Ik hoor u al met bezwaren komen:
  
Dat kost veel te veel tijd!
Dat valt reuze mee, bijna alles pin ik. 
De bedragen op de afschriften neem ik over in mijn schema.
(Bovendien bij het doen van de belastingaangifte ben ik zo klaar.)

Ik ga toch niet alle boodschappen die ik doe invullen!
Nee, voor dingen voor de huishouding vul ik alleen het totaalbedrag van kassabon in
of de bedragen die ik opneem om contant - zoals op de markt - mee te betalen.

Ook al weet je het bedrag dan weet je toch niet meer waar je het aan besteed hebt:
Ik kan (heel handig) in het schema een opmerking bijvoegen.
Dan kan ik zien of voor wie een bepaald cadeautje was of voor welk goed doel een gift. 

Het komt toch nooit precies uit!
Ja, elk jaar zijn er zaken die meer of minder kosten dan begroot, 
maar daar dat gaat nooit om grote bedragen.
(Bovendien hebben we nog een ruime post onvoorzien...)

Ja, dan kun je nooit mee iets spontaan doen! 
Juist wel, want omdat ik overzicht heb kan ik me heus wel een uitspattinkje veroorloven. 
Ik kan er zelfs voor sparen, of nadien even rustig aandoen en zo kom ik nooit voor tekorten.

Kortom, ik vind het fijn om overzicht te hebben
en me bewust te zijn waar ons geld blijft.
Dat geeft rust en ik heb nooit het gevoel dat ik geld tekort kom!
(terwijl we niet meer dan smalle beurs hebben...) 

Wie de schema's / huishoudboekjes zou willen hebben kan ik dat aanbieden.
 Ik hoef er geen geld voor te hebben, maar misschien is het wel leuk om het te ruilen 
bijvoorbeeld tegen iets zelfgemaakts, iets wat 'over' is of iets creatiefs...
 Doe maar een voorstel, ik ben benieuwd!  

Al eerder heb ik de schemaatjes plezierig en naar alle tevredenheid kunnen ruilen: 

PS 
De categorieën zijn gebaseerd op onze situatie, maar wie bijvoorbeeld de autokosten
of de kosten per kind apart wil kunnen bijhouden kan de categorieën zelf simpel aanpassen.
Verander de categorie naam in het jaaroverzicht, dan verandert elke maand vanzelf mee.  



2 opmerkingen:

  1. Inzicht in je financiele zaken is het belangrijkste dat er is. Dat zouden meer mensen moeten doen. Goed dat je het met iedereen deelt.
    Hartelijke groeten El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo heb ik bijna exact het zelfde gedaan anderhalf jaar geleden toen ik me echt afvroeg waar al het geld bleef.
    Ruimte om te sparen had ik niet. Sterker nog eigenlijk kwam ik geld te kort.
    Nu ruim anderhalf jaar later inmiddels bijna 5000 euro op de spaarrekening!

    Ik kan dit idd echt aanbevelen!

    BeantwoordenVerwijderen