Ons huishoudboekje van vorig jaar.


Het winternummer van het tijdschrift Genoeg van 2014 had als thema: 'Werk'.

Hoe wordt het werk verdeeld?
Wat is een goede balans tussen werk en vrije tijd?
Veel mensen zijn naast hun betaalde baan mantelzorger of doen vrijwilligerswerk.
Anderen werken als zzp-er of hebben verschillende parttime banen tegelijk.
Hoe verdienen wij tegenwoordig ons inkomen bij elkaar?
 Veertig jaar fulltime voor dezelfde baas werken wordt zeldzaam.
Mensen gaan vaak - vrijwillig of gedwongen - minder werken;
Maar wat is genoeg?
 
In dit nummer van eind vorig jaar stond het huishoudboekje van mijn man Wim en mij.
Wim als parttimer in de zorg en vrijwillig bestuurslid van onze woongroep in oprichting,
ikzelf als parttime zelfstandige in mijn eigen toko met tal van bijkomende werkzaamheden.

Samen verdienen we niet veel geld, maar we voelen ons rijk,
omdat we fijn werk hebben en geen geldzorgen.






Nu het eind van 2015 in zicht komt zie ik dat er in onze situatie niet veel veranderd is.
De incidentele pensioenpremie teruggave was incidenteel en hebben we nu niet meer.
De spaarloonuitkering (613 euro) is dit jaar gestopt, dus die valt voor volgend jaar weg.
Wat verder opvalt is dat ik (denk ik) iets minder omzet heb met mijn toko dit jaar, 
maar dat Wim iets meer is gaan verdienen, wat dat (bijna) compenseert.
We hebben een aantal - grotere dingen - gekocht zoals een koelkast en een stofzuiger.
We hebben wat vaker een terrasje gepakt maar minder het theater of de sauna bezocht. 
 Maar, al met al, geen zorgen, we zijn gelukkig met een eenvoudig leven...
 
 
 

1 opmerking:

  1. Wat gedurfd , zo met de billen bloot!
    Ik lees het altijd graag, maar zou het zelf niet durven.
    Fijn dat er mensen zijn die meer lef hebben!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen