Ineens weet ik weer hoe dat was...

 
 
Gisteren waren twee lieve tantes van mij met hun mannen bij ons op bezoek.
Oude fotoboeken kwamen op tafel en herinneringen werden opgehaald.
Toen kwam ik ook deze foto tegen die een tijdje terug is gemaakt van een oude dia.
 
Hierop zie je mij aan de afwas - mijn zusje droogt af - in ons ouderlijk huis in Baarn.
Ik weet nog precies hoe het voelde als ik deed wat ik hier op de foto doe:
Met het rubberen kraanslangetje de gootsteen - naar de afvoer toe - schoonspoelen.
We hadden een granieten aanrecht, met een gootsteen van zwart witte tegeltjes.
Er lagen er altijd een paar die los lagen; die legde je daarna dan gewoon weer op hun plek.
In het hoekje van de gootsteen lag een driehoekig bakje met gaatjes voor alle 'rommeltjes'...
De geiser, de pannenrekjes, de gordijnen, het plastic vliegengordijn en de kokosmat,
ineens weet ik weer hoe het was; het komt allemaal weer zo helder boven.
 
Mijn zusje draagt 'mijn' jurkje waar ik uit was gegroeid, dat krijg je als je de tweede bent.
Zij zal hier een jaar of 8 zijn en ik ben dan 10.
 En ik was zo mager dat het net lijkt of ik lange benen heb / had, wat niet zo is.
Ik zie mijzelf in dezelfde houding staan die ik herken bij mijn dochter toen die zo oud was.
En ik heb het fluwelen bandje om mijn hals dat alle meisjes in die tijd hadden:
Dat maakte we zelf: een zwart fluwelen bandje met een kraal of een steentje er aan... 
 
Natuurlijk heb ik ook foto's van vroeger dat ik jarig was of in de dierentuin, maar 
zo'n foto van thuis hele gewone dingen - zoals de afwas - doen is wel zo dierbaar.
 
Mocht iemand van u ook van dit soort huiselijke foto's hebben van vroeger,
waarin te zien is hoe we toen woonden dan houd ik me graag aanbevolen voor een kopie.
Misschien kan ik er een rubriekje van maken...
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten