De helende kracht van creativiteit


Iedereen heeft vast wel eens meegemaakt
hoe iets moois maken, van niets iets maken, iets creëren kan helpen om je - juist ook over jezelf - iets beter te voelen.

Fotograferen, tuinieren, klussen, handwerken en kunstzinnig bezig zijn kan een mens veel levensvreugde opleveren.
Net als een mooie tekening maken, een appeltaart bakken of van een paar oude plankjes een leuk kastje fabrieken.
Of voor je kind een pyjama naaien en dan voor de pop ook eenzelfde pyjamaatje.

Het lijken allemaal van die simpele dingen, maar die kunnen op een bepaald moment heel belangrijk voor jezelf zijn en vooral zin en plezier aan het leven geven.

Toen ik ooit maanden met een gecompliceerde enkelbreuk met mijn voet omhoog moest zitten, heb ik de gelegenheid te baat genomen om een deken te breien van allerlei restjes gekleurde katoen. Met elke mooie nieuwe kleur erbij zag ik het werkstuk groeien. Het gaf me het vertrouwen dat het heus wel weer goed zou komen met mij en mijn voet, en de tijd ging er prettig voorbij.

Het was een win-win-win-situatie, want ga maar na: Alle restjes katoen werden opgeruimd, onze dochter was blij met een mooie nieuwe deken voor haar slaapkamer, ik maakte iets en voelde me enorm creatief. Ik wist hiermee een positieve draai te geven aan een nare situatie en kreeg complimentjes voor iets wat niet inspannend, maar juist ontspannend was, en…. ondertussen had ik alle tijd om mijn schrik, pijn en verdriet te verwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten